AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
522

Köpa M3 -95

Vad bör jag tänka på vid köp av en M3 3.0? Om vanosen strular hur kan man upptäcka det?

TED
När du startar bilen kan du höra ett rassel från vanosen, men det SKA avta efter en 5-10 sek.
Fortsätter det rassla (ett metalliskt sågande ljud!)
är det ett tecken på att Vanosen är sliten.
En kostnad på ca 25000:- att åtgärda om den e dålig,
så be en BME verkastad lyssna på den om du e osäker!

/Mvh TED
Tack Ted. Då vet jag vad jag ska lyssna efter, är kanske inte så roligt att köpa en bil för 180 000 och sen lägga ut 25000 till direkt.
Det är mer sällsynt att 3.0 vanos krånglar, 3.2(dubbelvanos) kostar 21000:- med arbete - jag vet :(
TED
Vanos enheten till 3,0 kostar ca. 14700:-,
och i vissa fall kan drevsatsen behöva bytas till en kostnad av 9900:-.
Arbets kostnad på ett par tusen tillkommer!

Stämmer att 3,0an har mindre bekymmer med vanosen än 3,2an, men det e trots allt inget ovanligt, och det fick jag erfara -99!

/S8TED

Vilka faktorer brukar påverka vanos-ras?
Rasar det pga miltal, ålder, körstil eller dålig service?
Eller kan det hända en välvårdad lågmilare likväl som en skruvad, röjda långmilare??

/M3-spekulant..
duke:
Min rasade vid 4900 mil och jag är enda ägaren på bilen, jag kör mycket lugnt med bilen - jag tror att man rejsar mindre med en cab iofs, det blir mer glidande sas. Byter man till SACH:s vanospaket så ska det hålla bättre än Rolls Roce orginalet enl. verkstaden som utförde jobbet på min bil. På samma firma stod det en rasad M3-99:a med 1500 mil på mätaren - killen hann inte få stopp på bilen innan den skar totalt (oljetorsk).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.