AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.780

Hjälp! Klapprande ljud ifrån motorn

He
35
Henrik_Holmqvist
BMW 540iA Touring -98
Hej!
Jag har ett klapprande(och tickande) ljud i vänster motorhalva. Ljudet hörs knapp då motorn är kall. När motorn är varm hörs ljudet mest då man varvar upp till 2500 rpm och släpper gasen. Över 2500 rpm hörs inget oljud. Jag har varit på Förenade bil i Malmö och bytt alla 16 ventillyftare på vänster sida men oljudet består. Förenade bil i Malmö vet inte vad det kan vara.
Jag har fått påstående från annat håll att de kan vara:
1. Vanos som ger oljud. (men vanos kom väl inte förrän på 99:orna)
2. Katalysatorerna (tycker jag låter långsökt)

Vore mycket tacksam om någon som vet vad det kan vara hörde av sig, alternativt kan rekommendera en "riktig" BMW expert.

Tack på förhand.

/Henrik
Mi
47
Mildton
528iA -97
Hallå Henrik
Det kan kanske vara sträckaren eller kjedjan hade ett "liknande" ljud som du beskriver tills den gick av INTE billigt.Men å andra sidan har du ju en 98. Men det beror å andra sidan hur långt den gått min hade gått c:a 13000 mil borde hålla längre men det finns måndags ex tydligen. Men din andra teori om vanos kan oxå stämma om du har det. En polare hade vanos problem "M3 -96 eller -97 tror jag) och då sa det att det inte va farligt utan att det lät bara illa men det är illa nog.

Mvh Micke
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Henrik, jag föreslår att du vänder dig till Autosport i Limhamn istället för klåparna på Förorena Bilen :-). Hade man satt ett BMW-märke på en Passat hade dom inte märkt någon skillnad. Frågan är vad dom gör under sina så kallade vidareutbildningar, grundutbildning kanske hade varit bra att börja med...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har haft följande probs med min 540. GRenrörspackning, det lät mest när bilen var kall, ungefär som en diesel, tuffade fram. Åter från verkstan i måndags efter koll, höger kat trasig. Bilen hissades upp och vi knackade på kattarna med en gummiklubba. Man hörde hur innehållet rasslade i katen. Symptom vid körning över fartgupp och liknande lät det som ett klonkande under bilen. Inget tickande. För att utesluta kattarna, åk till OK GDS eller en verkstad. Ta en gummiklubba och slå lätt på avgassystemet från grenrör och bakåt. Då hör du om det ev kan vara katalysatorn. Min 540 har gått 9000mil. Vanos kom -95/96 och 99 kom dubbelvanos. I min bil hörs ett svagt tickande från tomgång och uppåt. Det är normalt ljud enligt flera jag pratat med. Hoppas det löser sig.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
sitter det kamkedja på den så är det troligen kedjesträckaren....brukar visa sig just genom att ljudet kommer när motorn varvar ner....om den är tyst vid uppvarvning och vid jämnt varv men att det kommer när motorvarvet sjunker så tippar jag oxå på sträckaren.....
He
35
Henrik_Holmqvist
BMW 540iA Touring -98
Det var Autosport i Limhamn som konstaterade att det var ventillyftarna. Det kunde inte byta dem utan rekommenderade Förenade bil i Malmö.

Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Henrik !
Hade ett oerhört irriterande ljud tills någon föreslog att ett tändstift kunde sitta löst...
Precis som i ditt fall hördes inget när motorn var kall, utan kom när motorn blivit varm.
Tändstiftet satt knappt märkbart löst, men efter åtdragning hördes motorn perfekt.
Har oxå samma irriterande tickande ljud på min. Har även jag bytt alla ventillyftare. (Gummikuddarna) Ljudet var exakt likadant efter ingreppet. .....

En sak jag märkt allafall är att den går lite tystare med mineralolja än med Hel och Delsyntetolja. Dock inbillar jag mig att motorn mår bättre av Delsyntet så det får bli den ändå.

Även jag har testat Omegaburken i motorn samt STPs värrsta medel samt kör med lite tvåtaktsolja io bränslet...

Vad kan det vara ???

Visa användare
28
h27
540iA Touring -95
tjo
grenrören har dubblarör pga värmeutvecklingen. det innre röret hade lossnat på min 540 ia 95a så det var bara att demontera dessa och svetsa dom invändigt sen var allt skrammel borta.
mvh micke

Bromsen är fartens värsta fiende
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.