|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett mystiskt problem med vibrationer på min 750. Den går silkesmjukt i alla hastigheter utom mellan 80 och 100 km/h (ca 1800-1900 varv/min). Då känns vibrationer, liknande obalans i däcken fast det inte är det. Var kan problemet sitta? Kamkedjan är något uttänjd, kan det bero på det? | |
| Vibrerar det även om du stårstill och gasar?? | |
|
Är det orginalfälgar? Om inte kan du behöva centreringsringar. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Inga vibrationer om jag gasar i parkeringsläget, bara fett muller. Bilen har inte originalfälgarna, och centreringsringar sitter på de nya fälgarna. Vibrationerna kommer även med dubbfria de vinterdäcken, om än mycket mycket mindre. Vinterdäcken är 15", sommardäcken 225/50-16. |
|
|
En tanke som slog mig: Kan de vara obalans i bromsskivorna i bak? De är gamla, fula och rostiga, men bromsar bra... |
|
|
Har viss erfarenhet från en 750 av tidig årsmodell som vibrerade vid gaspådrag i dessa hastigheter. Efter en tid så totalhavererade automatlådan. Orsak okänd. ulw |
|
|
En 750 skall ardig köras under 160... |
|
|
Hej! Jag har vibrationer mellan 70 och 100, mer eller mindre oavsett varvtal eller gaspådrag. Även vibrationer mellan 40 och 50, fast bara vid gaspådrag. För övrigt växlar automaten väldigt hårt och okonsekvent till 3:an och 4:an. Ibland får jag upp "Getriebeprogram", men BMW-aukt hittar inget i felminnena och dylikt. På torsdag ska bilen till välkänd BMW-firma i Gbg för koll av ovanstående. Får se om de kan ge mig något bättre svar än de jag fått hitills av BMW-verstäder jag varit hos (2st). Det kan vara eletronikproblem, vilket man löser med en ny box för ca 7000. Det kan vara mer mekaniskt såsom givare eller dylikt, eller så kan det vara defekt låda helt enkelt(?). Det skulle ju kunna vara så att problemen hänger ihop, vib+låda, för de dök upp ungefär samtidigt (skillde ca 2 månader) Men, du har inga problem med din låda eller? Jag har största lådan och det är samma som 7-seriens största, tror jag. Det är med sådana här problem man sätter verkstäder på kompetens/erfarenhetsprov! Felet kanske är av enklaste slag, men att hitta det... Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Nej, lådan växlar lite hårt mellan vissa lägen i vissa hastigheter, men inte värre än på andra bumsar. Ett alternativ skulle ju kunna vara defekt hardyskiva på kardanen. Men det blir intressant att höra hur din lådgenomgång utfaller. //eric |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.