AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.592

Hej!Är magnatec godkänd olja till E39?

Njuren
Har precis haft min bil på service insp2 o läste sedan på kvittot att bilen var fylld me 6.5liter GTX Magnatec olja.Läste någonstans att bmw ska ha SLX olja.Men båda har ju samma specifikationer : API SJ/CF . Någon större skillnad?

Mvh Njuren

BMW - i nöd och lust
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla tabellen:
Länk

Var det en auktoriserad BMW-verkstad?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
En ligt BMW i stan så ska det vara SLX longlife olja i din bil och även i min bil men.

GTX oljan är bättre enligt endel erfarna motortekniker. oljan stannar kvar lite här där på innerväggarna och med för att bilen får upp olje trycket nästan på nolltid.

Jag köpte en 4 och 2x1 liter GTX samt 1 liter SLX, de är likadan faktiskt t.o.m i smaken.

Slutsats, magnetec oljan "borde" vara bättre för de som bor norr om gävle tycker jag.
Se
4
Seeker
525tds - 93
Hm, tycker det verkar luddigt. Magnatec är en 5w-40 olja, SLX en 0w-30 som finns i ett otal varianter. Det känns ok. Men har aldrig hört om en Magnatec i "long-life". SLX finns som long-life vilken MÅSTE användas om man utnyttjar den förlängda bytesintervallen.
Njuren
Ringde precis till verkstan och han är jättekunnig inom BMW o han sa att den oljan är lika bra som CXL plus att dagens oljor är fullständigt grymma,de här med CLX e bara ett försäljarknep tror ja iaf.Forstätter serva min där!

BMW - i nöd och lust
320-325
min knacka mera me gtx magnetic....
320-325
så jag gick tebax till valvoline helsynt...den guldiga dunken typ..
men jag har mkt äldre motor...
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
BMW longlife klassade oljor skall det vara i M52TÜ motorn dvs efter -98

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då BMW anger att det skall vara en LL-klassad olja, bör man hålla sig till en sådan olja. Eventuella avsteg från rekommendationerna är alltid lite av en chansning!

Det som främst skiljer en olja som klarar LL-klasning och en som inte klarar den, är att oljan behåller sina goda egenskaper längre. Detta bör man tänka på då serviceintervallen är ca 2500 mil...

Sedan finns det alltid oljor som är lika bra som de som har rätt klassningar då oljebolagen inte alltid genomför de dyra klassningstesterna för biltillverkarspecifika krav. De kan tycka att det räcker att de redan har en eller två oljor som klarar dessa "smala" klassningar (ur ett globalt perspektiv är det rätt få kunder som efterfrågar/behöver BMW LL-klass på oljan).

Sedan är det också så att dagens helsyntetiska oljor är mycket bra generellt. Men frågan är som sagt om man vill chansa och frångå rekommendationerna....!?

Mitt generella råd är att hålla sig till rekommendationerna. Om man frångår dem bör man veta vad man sysslar med och vara medveten om att alla eventuella garantier mm upphör.

Mvh

Njuren
Det SKA vara SLX säger BMW,men hur ligger det egentligen till rent tekniskt?Vad ´är egentligen "skillnaden" på oljorna o hur påverkar det motorn?Vi säger ja gör oljeservice var 1000mil oavsett serviceintervallen.Va kan skillnaden vara i motorn efter tusen mil med slx eller gtx?Säg inte slitage nu...Någon måste veta.Ja fråga en "kunnig" inom bmw varför dom byta från mobile1 till castrol.han svara: Jo för bmw ansåg att castrol var bättre.lol, Egentligen handla bytet bara om reklam o formel1..
så comman!Vill höra ett expertutlåtande!

BMW - i nöd och lust
Njuren
tack för din info förresten JohanB!

BMW - i nöd och lust
Se
4
Seeker
525tds - 93
Nä, alltså tråden ballar ur.

Magnus M, säger sig ha koll på att "Long-life" oljor inte används före -98. Jag säger inte emot.

Njuren har en -00 som alltså skall ha den oljan, "Long-life" oljan innehåller bla. mer/fler antioxidanter för att skydda motorn under en längre körsträcka. För kryper oljeleverantörerna till korset rekommenderas alltid byte av all motorolja då den är använd i 12 månader, det är alltså tiden, inte milen som avgör. Kör man bara 1800 mil på 12 månader skall alltså oljan bytas, men man kan köra upp till 3000 mil under samma period om oljan OCH filter är godkända för det.

Men, som Njuren tidigare skrev så har de båda Castrololjorna GTX / SLX samma specifikationer API SJ/CF och då bör man byta efter vanliga 1000 -1500 mil ( Alt. 12 månader ) :-)

Beakta dock att en liten bränsleökning ( knappt märkbar ) kan komma samt att bilens hydrauliska ventillyftare kan påverkas av den något högre viskositeten...

Är jag då en expert? Nej, men har gått kurser på Castrol, Shell, Red Line samt hos Omega och alla påstår samma sak gällande Long-life oljan.

För övrigt, ett svindyrt tips: Omega olja. Kolla in 300 757 777 på
www.smorjteknik.se som går att beställa på vissa Mekonomenbutiker. Överträffar alla kända tillverkarkrav.

Lycka till...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns fler 70 olika longlifegodkända oljor av 40 olika märken
som är godkända för M52TU och M54TU tom 08/2001 som kräver detta. dessa oljor är däremot inte godkända för M54TU efter detta datum eftersom serviceintervallen då blev 2500 mil.
För M52 krävs ingen longlifegodkänd olja. Där finns det mer än 300 BMWgodkända oljor och 200 olika oljemärken att välja på.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helt riktigt oxiderar olja med tiden.

Men med tanke på att vissa biltillverkare anger serviceintervall minst en gång om året och andra inte har någon tidsbegränsning utan bara milintervall OCH man godkänner användande av samma oljor, gör att informationsbilden blir lite "splittrad".

Man kan i vilket fall generellt säga att helsyntetiska oljor har bättre livslängd än mineral-dito. Både när det gäller "slitage i oljorna" och oxidation med luften.

Castrol SLX och GTX-magnatec är ACEA A3 och API SL-klassad
Dessutom är SLX BMW LL-01-klassad vilket inte GTX-magnatec är.

Bara för att oljan inte är LL-klassad, behöver det inte automatiskt innebära att oljan innehåller mindre antioxidanter. Däremot betyder det att oljan inte har testats eller godkänts i de speciella tester som krävs för att få LL-klassning.
Då dessa tester är ganska dyra att göra, görs inte dessa ganska "smala" klassningar för alla oljor i sortimenten (globalt sett är det få kunder som kräver BMW-LL-klassning på oljorna). Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att klassa in alla sina oljor i alla klasser som de rent tekniskt skulle klara av.
Man bör även beakta att moderna syntetoljor normalt sett håller mycket länge. 4000-mil är tekniskt sett inga problem för en bra olja i en frisk motor, vilket bland annat tester som FMV har genomfört visar. Däremot är det få oljefilter som håller så länge! (OBS! alla experiment med 4000-milsintervall görs på egen risk!)

Den lilla bränsleökningen som helt riktigt kommer med högre varm- (och givetvis kall-) viskositet kommer sig av att tjockare olja har högre egenfriktion än tunnare olja. (I det fallet tror jag dock inte att just ventillyftarna står för så stor bränsleökning...)Detta är faktiskt en av anledningarna till att utvecklingen går mot allt tunnare oljor. I USA finns det nya bilar som skall ha 0W20-olja! För varje enskild bilist blir skillnaden kanske inte så stor i bränsleförbrukning, men ur ett globalt eller nationellt perspektiv är en eller två procents mindre förbrukning ganska många liter bensin varje år!

Hur bra Omegas oljor är, vet jag inte då jag inte sett några klassningar av dem.

Grundtipset är alltid att använda sådan olja (de klassningar) som rekommenderas av motortillverkaren.
Man kan alltid använda "bättre" klassningar än rekommenderat, men att gå ner i klassning är alltid en chanstagning!

Om du servar bilen så ofta som 1000-milsintervall, kan jag inte se någon avgörande fördel med SLX förutom att den ger lite bättre bränsleekonomi än GTX. Men varför har du hängt upp dig på att du måste använda GTX? För samma pengar finns det oljor som är BMW-LL-klassade och då behöver du inte oroa dig! ;o)

Skillnaderna mellan Mobil och Castrol och deras motsvarigheter till oljor är ganska liten. Detta gäller för övrigt inte bara dessa två märken, utan i princip alla "seriösa" oljetillverkares oljor med samma klassningar!
Att BMW bytte till Castrol från Mobil, beror på BMW:s nära samarbete med Castrol. Detta började i samband med F1-introduktionen av Williams-BMW....

Mvh

Njuren
Jag är imponerad.tack för alla svar o fakta.Gör nog en egen oljeservice om 1000mil o häller i en LL olja o informerar sedan min verkstad vid oljesrvicen som kommer efter insp2? att ja vill ha LL olja hädanefter.Säger ej´namn mer på en verkstad eftersom fick ett mail ang användande av firmanamn men verkstaden är välkänd på forumet som fyllde på magnetecen på INSP2.Lika bra o vara på den "säkra sidan" när man själv e osäker..

MVH NJUREN

BMW - i nöd och lust
Se
4
Seeker
525tds - 93
Johan B é kung.

Vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg om ventillyftare.

Om motorn har hydrauliska ventillyftare ( jag vet faktiskt inte om denna motor har det ) så påverkas dess funktion av högre viskositet.

Oljan "justerar" då ventilspelet och hela mekaniken blir oftast helt underhållsfri... = Man behöver aldrig justera ventilerna.

Detta har m.a.o. ingen påverkan på bränsleförbrukningen.

En tjockare olja får svårare att snabbt och smidigt tränga igenom de små kanalerna till lyftarna. I förlängningen innebär det ökat slitage med ventilknack som följd.

Men återigen, dessa ojlor vi diskuterat har ingen större skillnad i viskositet så ovannämnt kommer troligen inte att märkas innan bilen vilar i BMW paradiset..

//
Njuren
Hej igen! tar upp detta igen,kollade nyss på Castrols hemsida o där finns en tabell i PDF, där står att MAGNATEC e LL-godkänd, kolla det sen starta en debatt =)

castrol.se

BMW - i nöd och lust
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Njuren, var finner du den informationen?
Jag finner bara denna info och den säger inte att oljan är BMW-longlifeklassad!

Länk

Däremot har Castrol andra oljor i sitt sortiment som är LL-klassade! (t ex SLX och RS 0W40)

Mvh

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Vadå fryser oljan under -30 eller?

Häftigt isåfall, vad fan kör ryssarna med för oljor i sibirien!

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
LO528

Dom tar ett fat med fotogen el dyligt tänder på skjuter in under motorn låter den värma ett tag, startar sedan motorn för att sedan inte stänga av på hela dagen. Inget skämt det är så dom gör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.