AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.303

Flowtall før/etter porting

SR
10
SR80
316 "sleeper" -85
Jeg lurer på om noen her på forumet har fått flowcheck'et topp etter porting?
Jeg har fått min M20B25 topp testet før og etter porting og det hadde vært interessant å høre fra andre hvilke resultater dere har fått.
Standard topp flow'er 222,0hk (37,0hk pr. syl.) som sugemotor, -innsug: 85,1 CFM -eksos: 63,5 CFM. Flowratio: 74,6%.
Etter porting ble resultatet 238,7hk (39,8hk pr. syl.), innsug: 92,5 CFM -eksos: 74,6 CFM. Flowratio: 80,6%.
Toppen skal brukes i forbindelse med turbokonvertering.
Testen ble utført med SuperFlow testbenk, 22 grader Celsius, 46% luftfuktighet og ved 8" vannhøyde.

Målet har ikke vært "brutalporting" kun for kjøring på stripa, men heller kjørbarhet på gata.

///Stian\\\
AL
289
AL
318is CSN-90

Intressant att ngn annan bemödat sig att göra lite seriösa tester.
Det skilljer mkt mellan olka portningar och en hel del i filosofi om man ska bygga en sug eller turbomaskin.

Återkommer snarast med siffrorna för 2,7:an som byggs. Den ska bli (gat)sugmaskin och är ganska extrem, med inlägg i golvet på avgassidan bla. Har inte fått siffrorna av "topplocksportar-Uffe" än bara.

Värdena på min egen topp, M42, kommer bli ganska trevliga. 160 cfm in och 132 cfm ut vid 10" vattenpelare, om man går för max ventillyft. Räknade jag om det rätt så blir det ca 115 respektive 106 cfm för din topp vid 10" vp. Men det är ju en 2 ventilad så det är inte rättvist att jämföra. Kommer säkert funka bra.

Vem har portat den?

"...det är inte alltid så enkelt..."
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Rättar AL lite grann: Den flödar 136,8 cfm ut (vid 12,5mm) lyft. =)
SR
10
SR80
316 "sleeper" -85
D er en "bekjent" av meg her i Stavanger, Norge, som portet toppen. Han har også modifisert spjellhus, kompressorhus, turbinhus, innsug blandt annet. Har en del bilder som jeg kan maile deg hvis du er interessert.

Mine flowresultater var ved 10,8mm løft på eksos og 12,6mm løft på innsug.

Noen som vet optimal flowratio for turbomotor, og hva resultatet blir dersom ratio'en blir høyere eller lavere enn optimalt?
SR
10
SR80
316 "sleeper" -85
Korreksjonsfaktor fra 8"-10" vannsøyle er 1,12 og da blir resultatet: 103,6 CFM inn og 83,55 CFM ut.
AL
289
AL
318is CSN-90

Oki, missade lite på räkningen, som vanligt... ;)

Tack Micke. Hade ju inte siffrorna här...å ville inte ta i i överkant ;)

AL
289
AL
318is CSN-90

Nu fick jag värdena av Uffe, mätta vid 10" vp och 12,5mm ventillyft.

Original flödade denna topp 119 cfm in och 77 cfm ut.
Efter portning visade den sig lämna 125 cfm in och 84,8 ut.

Med tanke på hur mkt jobb som är lagt på särskillt utblåset så inser man ganska fort hur svårt dethär är.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.