AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.049

Bränslefilter och kylarvätskan behöver inte bytas?

Tänkte lämna in bilen på Inspection I nu när jag äntligen är BMW ägare efter 2 år. Kollade i serviceboken och kom fram till att följande behöver bytas:
Olja, filter
Kupefilter
Bromsvätska
Kylarvätska (bilen 5 år gammal)
Ringde till några verkstäder och fick som svar "Kylarvätska brukar vi inte byta. Det kan bli problem med läckage och luft kvar i systemet" "Bränslefilter behöver inte bytas. Bara när bilen börjar rycka".
Detta skulle kosta ca 3500+400(bromsv)+ca 600(kylarvätska)
Inspection I börjar likna en oljeservice och nu funderar jag på att göra jobbet själv.

Kommentarer?

523i touring -99

Mvh Ninja
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bränslefilter bör bytas på inspektion 2 ca var 6000 mil.
Kylarvätska vartannat år max tre år, korrisionsskyddet försvinner.
Är en verkstad rädd för att byta kylvätska Jisses visst är det problem, men det är inte som att åka till månen:)) dvs inte omöjligt om det görs på rätt sätt. Tips se länk.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Dessa påståenden kommer från auktoriserad BMW verkstad. Jag tycker också att det låter rimligt att byta bränslefilter ibland. Det är dock inte en servicepunkt i någon inspection. Min bil har rullat 14000 mil och har antagligen originalfiltret kvar.
Undrar om BMW börjat snåla på service i och med att ägaren har gratis service i tre år?
Kylarvätskan är nog inte fel att byta heller som Hasso säger. Vilken glykol ska man använda?

Mvh Ninja
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använd fosfat- och nitritfri etylenglykol.
För att vara riktigt på den säkra sidan kan man köpa glykolen hos BMW då den inte är så dyr, men det finns motsvarande glykolkvaliteter på andra ställen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.