AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.756

Vilken olja till 325 -93?

Bi
25
Bitlas
325ic -93
Tjena, vilka oljor kör ni i era bmw 325 -93? Var hittar ni den billigast??
Bmw ludde
Jag kör på en olja som heter Agrol Spectra, en 20 liters kostar runt 1000-lappen

Mvh Ludde
Länk
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Agrol oljor finns hos Granngården (Lantmännen), bra oljor till mkt bra priser.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Castrol SLX 0W/30 använder jag. Fylls på när BMW servar bilen.
Biltema: 49kr/litern, rullar med de me..

haha..
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
biltema-olja... haha... ja i v*lvo 240.

ja kör 5w/40
rekomenderat av BMW södertälje
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Toiny, Biltemas helsyntetiska 5W40-olja överträffar med god marginal kraven som BMW ställde när dina bilar tillverkades! ;oDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ji
9
Jimgu
325 -93
har hört att biltemas olja är samma som oljan som statoil säljer. Har hört på omvägar av en kompis som varit i fabriken att det stod fullt med biltema-dunkar på produktionsbandet och han ställde då frågan om det var samma.
svar- jepp, exakt samma bara annan etikett...??!!

-Någon som kan bekräfta att detta är sant???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är exakt samma olja i flaskorna, är oljan som Biltema säljer ännu bättre än sin officiella klassning!

Statoil tillverkar Biltemas olja, men klassningarna skiljer sig åt. Statoils olja har högre API-klassning (åtminstone på etiketten) än Biltemas.

Antingen är det så att man har någon form av "deal" att pappersmässigt klassa Biltemas olja sämre än Statoils pga konkurrensskäl, eller skiljer sig oljorna åt något.

Det skulle t ex kunna vara ett något äldre additivpaket i Biltemas olja gentemot Statoils egen Lazerway, som gör att klassningarna skiljer sig "ett snäpp" i API-klassningen.

Observera att mitt resonemang gäller Biltemas 5W40-olja som har mycket bättre klassning än deras 5W50-olja!

Mvh

Jag jobbar på Rusta och vi säljer motorolja med, jag kan bekräfta er att de e samma olja i dunkarna på RUSTA, Biltema, Okq8, Statoil m.m..

typ allt utom Castrol, o va e så speciellt med den? :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mert, då det är olika tillverkare av oljorna till OKQ8, Rusta och Biltema, är det inte samma oljor. ;o)

Däremot är det inga större kvalitetsskillnader för oljorna med samma klassningar och typer (t ex Helsyntetisk olja).

Mvh

det tillverkas ju flera olika oljor självklart..av samma tillverkare..
de oljorna skickas sedan ut till diverse underleverantörer..de som vi på Rusta bla köper in av, alla butiker har sin egna leverantör, sina egna beställningar, alla köper inte in högre API-klassade oljer då de inte säljer lika bra i en Rusta butik som på en statoil mack..

Sen är de upp till våra leverantörer att sätta egna priser..
därför de står olika leverantörsnamn på ettikerna..

Oljorna till budgetbutikerna kommer likaså som varorna från samma Tillverkare/leverantör..som sedan skickar ut varorna till sina köpare..våra leverantörer..

förstår du nu?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mert, det jag menade var att Statoil tillverkar Biltemas olja och att Aschland (Valvoline) tillverkar Rustas olja - dvs Bilemas och Rustas olja är inte samma...! ;o)

Att i princip samma produkt säljs i olika förpackningar på olika marknader och med stora prisskillnader kan jag hålla med om!

Mvh

precis..
men därför undrar jag på samma gång..
varför är Biltemas billiga olja så underskattad?
varför skulle den inte funka ha i bilen? nu har jag bara bytt olja en gång i bilen men då hade jag olja från Okq8 iofs..
i en bil från EX: -91 så tror jag inte de spelar nån större roll om man har Castrol Special olja för 700:-/litern än Biltemas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.