|
|
|
|---|---|
|
Har köpt nya 18"-fälgar till cabben och undrar nu en sak: Det är ET 38 på dom, hur blir det på bilen? Kommer fälgen ta i skärmen eller fjäderbenet? Eller går det bra? Tack på förhand... | |
|
Blir inga problem. Är ju ET35 original. /Johan |
|
|
Hmm... hur blir det.. Hamnar fälgarna längre in eller hamnar dom längre ut? --- Min E30: Länk |
|
|
Längre in. /Johan |
|
|
Vad har du tänkt ha för däck och hur breda är fälgarna? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Precis som Erikw säger så måste man se till bredden för att kunna få en uppfattning om det passar. Sen tror jag inte att det kommer få plats utan spacers. ET53 är original på 6" breda fälgar från BMW, jag misstänker att de 18" fälgar du har köpt är lite bredare än så /Anton |
|
|
Anton har nog sluntit på tangenbordet... ET 35 ska det varar på 6"-fälgarna. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Bara för att fälgen blir bredare blir det inte annat offset. Offset har ju ingenting med bredden att göra! Och jag kan säga direkt att de fälgarna som finns på marknaden i 18" till 4-bult offtast inte är bredare än 7,5 just för att de ska passa mindre bilar. Och varför ska han ha spacers? /Johan |
|
|
Ja jag slant på tangentbordet.. Tack Erik.. En bredare fälg med samma ET som en smalare måste bredda mer inåt samt utåt fär att behålla samma ET. Då kan det bli nödvändigt med spacer för att ändra ET. Jag vet att 17x7.5 ET35 inte går in på min bil fram utan att ta i fjäderbenet. Jag behöver komma ned till minst ET30 innan det går fritt, det fixar jag med spacer. /Anton |
|
|
E30 verkar alltså vara en ganske konstig bil. Eftersom man då tydligen inte kan ha samma ET som original bara för att man har bredare hjul... /Johan |
|
|
Inte konstigare än andra bilar med McPherson i framvagnen?? Det kan ju bero på olika skrubbvinkel eller styrradie, om man så vill, på olika bilar? /Anton |
|
|
På Mini är det McPherson både fram och bak och det är inga problem att köra 7,5-8x18" med original ET. Och original är det 6,5x16" /Johan |
|
|
Vad jag har hört så ska man försöka komma så nära original ET som möjligt...? /Johan |
|
|
Ja det stämmer, det för att slippa oroligeheter som nervös gång på vägen osv. Att det funkar med bredare fälgar och original ET på Mini Copper kan kanske bero på att den har en mer gynnsam Kpi-vinkel? /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.