AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.274

Varför stannade bilen

Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Idag när jag körde så stannade min bil, det började med att ABS lampan tändes sedan bromslampan, varvräknare hastighetsmätare osv sedan dog den bara, tvärslut batteri. Lät bilen stå ca 20 min sedan startade den, körde hem och stängde av, gick inte att starat igen!. Kan det vara så enkelt som batteri? Någon som vet eller varit med om något liknande. Bilen är en BMW 525i vanos -93
Tack på förhand
Antagligen laddar inte generatorn, eller så är batteriet tvärslut.
Måsen
Vet bara att utan ett hyfsat batteri stannar bilen och de mest konstiga fel kan uppstå. Det är ju rätt lätt att testa det, så börja med att kolla batteriet, eller testa med ett som du vet är ok.

H MK
Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Tack för svaren!
Får hoppas på att det är batteriet så det inte är något annat dyrt fel, skall testa att ladda batteriet och se om det tar emot laddning.

Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Batteriet verkar ta emot laddning!
När man startar bilen och sätter på fläkt på max, lyset, bakrutevärmaren mm så dör bilen, kan det vara så att generatorn inte ger på någon ström?

Tack på förhand
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Fick du starta bilen med kablar?

Batteriet är som en backup till generatorn, på tomgång räcker inte generatorn till alla de där elprylarna och då skall batteriet hjälpa till, finns det ingen ström i batteriet dör bilen.
Kör du däremot och har lite varv på motorn så skall generatorn räcka till och dessutom ladda batteriet.
Om batteriet har spänning och generatorn inte laddar går bilen tills batteriet är slut.
Ett batteri som laddats ur helt tar ofta skada och kan inte hålla laddningen lika bra längre, det tar dessutom närmare 5-8mils körning att ladda ett batteri helt fullt som varit tomt.

Du kan kolla generatorns laddning genom att anslutra en voltmeter över batteriet.
Ett fiskt batteri skall hålla runt 12volt.
När du sedan starta bilen utan att ha en massa förbrukare på (lysen, bakrutevärme mm.) skall voltmetern gå upp någonstans över 13,8volt har jag för mig, under denna spänning laddas ej batteriet.
Om den går över 13,8V är generatorn OK och batteriet paj.
om den inte gör det kan kolen i generatorn vara slut villket kan ge en hel massa lustiga fel förutom att den inte laddar.

Jag gissar att Folke vet ännu mer men detta är i varje fall en början.

/Fredrik
Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Jag startade bilen utan någon starthjälp, det verkar som om jag låter batteriet vilar en stund så startar den! Jag ska prova att mäta upp generatorn.

tack för svaret

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Då låter det som att det kan vara generatorn.
Generatorn verkar vara boven, även om slutkörda batterier kan ge liknande symptom, svårt att säga vilket.
Tänk på att det tar minst 20 timmar att ladda fullt ett blybatteri, ofta längre, oavsett kraften i laddaren, generatorn osv. Det är bara i början som strömmen är så hög så att laddaren möjligen begränsar strömmen, utjämningsladdningen tar alltid lång tid.
Gör så här: Ladda upp batteriet ordentligt med extern laddare (räcker inte med 8-10 mil körning) och låt det därefter vila 1-2 timmar. Provstarta därefter bilen och slå på lyse och t.ex bakrutevärmaren, mät upp spänningen, direkt på batteripolerna. Bör ligga runt 14V, isf är generatorn OK, annars troligen kol/laddningsregulator, byts som en enhet.
Kolla även alla anlutningar på batteri och generator, får inte vara lösa.

FP
Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Tack det ska jag prova, anslutningarna verkar ok.
fl
9
fluppran
540ia 93a
Kolla så att jor tamparn sitter som dom ska.
Glappar jorden till batteriet kan den stanna och uppföra si konstigt
Har hänt mig fast det va inte på en BMW
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Hade exakt samma fel på min.

Bytte bara kolen i generatorn... Dom va jävlat färdiga, 100 spänn gick d på ungefär..

Satsa på d först.

//John

B M W - Do I need to say more!
Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Det låter ganska troligt. Tror att kolen och laddningdrelä sitter ihop? och är monterat inuti generatorn. mycke skruva, men är billigar än att byta den :)
Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Felet är hittat, kopparplattan och kolen var helt slut samt lagren. Det blev en nästan en helrenovering av generatorn. Tack för alla tips
jeppe_L
The Dave: vad gick den renoveringen på, cirka??
Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Jag är inte riktigt färdig än, återkommer med priset när den är klar :)
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Jag lämnade en totalslut generator till Mölndals Bilel i Göteborg. Kassa lager, kassa kol och kass 'det-som kolen-glider-mot' (vet inte vad det heter).
Det kostade endast 1000 spänn, klappat o klart! Överlägset att renovera själv (tycker jag). De provkör även generatorn under belastning, så man vet att allt är schysst. 3 månaders garanti också!

Som ett tips bara... man vill ju inte sabba batteri o annan elektronik i bilen...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
beemwepaouer: Mölndals Bilel ligger väl ändå i Mölndal... ;-)
Tack för tipset, ska ha det i åtanke när det blir dags.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Th
136
The Dave
BMW 428im Coupe -14
BMW 325i Coupe -07
Mercedes E-Class -20
Nu är generatorn klar och jag fick betala 1100 kr, och då gjorde jag inget själv. Passade samtidigt p åatt byta remen samt spännrullen (hydralisk) remen gick på 320kr och rullen 250kr original. Nu går han som en klocka igen.

Tack än en gång för alla tips!!
Bu
28
Bulten
520i-09 (manuell) Övningskörningsbil.
520d-15
Måste man montera bort generatorn för att byta kolen och hur gör man det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.