AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
594

instrumentbelysning

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
nån som vet om det ska vara belysning i de små röda och blå fyrkanterna vid luftutsläppet ovanför radion?.......och nån som vet hur man byter lampor i temp/fläktrattarna i ac:n och i askkoppen?.....
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag bytte lampor för fläktrattarna på min nu i helgen och det var inte så farligt svårt, det tog en timme ungefär.

1) Plocka ut radion.
2) Tryck ut vänstersidan av panelen med rattarna och dra den åt vänster så du kan haka loss högersidan.
3) Dra ut den så långt det går (4-5 cm ungefär).
4) Lossa kablarna (wirearna) från skjutreglagen.
5) Lossa elektriska kontakten bakom strömbrytarna för bakrutedefroster, A/C etc.
6) Plocka ut panelen.
7) Lossa rattarna försiktigt, det är bara att ta med naglarna eller något annat mjukt och dra rakt ut.
8) Skruva isär den så att du kommer åt lampan som sitter riktad framåt mellan vänstra värmereratten och fläktratten.
9) Byt lampan, det är bara att dra ut den ur fästet.
10) Skruva ihop allt i omvänd ordning.

På min var det en 1.2W glssockellampa som kostar en tia på tappen. Jag hade köpt en lampa på BMW innan, men den var fel, så det är något som inte stämmer i ETK där. Det kan också vara så att den lampan jag köpte där (som hade ett fäste i plast) är en variant som sitter på tidigare årsmodeller som din.

Luftutsläppen ovanför radion har jag inte hunnit kolla ännu, men de lyste på 525:an jag hade förut iallafall. Ovanför radion sitter en plåt så jag misstänker att man kommer åt luftutsläppen genom att lossa det stora gallret på instrumentpanelen.

Akkoppen vet jag inte, men det är nog bara att skruva loss den och byta, det sitter förmodligen någon skruv längst in i den ytterdel du stoppar in askkoppen i eller något sådant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.