AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.017

vilken bmw som första bil?

Sida 1 av 2
jag är ute efter en förstabil för ca 10000kr som ska vara pigg och ha hyfsad väghållning.vilka finns det att välja mellan? den ska gärna drar runt eller gärna under litern vid snålkörning

jag tänker senare lägga ut ca 10000kr på trim.ska man turbokonvertera motorn eller byta till en stor 6:a?
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Jag skulle tittat på 318is med 16ventilsmotorn (136hk). Den är inte alls törstig. Välbalanserad och trevlig bil verkar den också vara. Billigare i försäkring än de med sexor också.
Sen skulle jag lugnat mig med trimningen.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
323 e21 lätt, urkul bil :)
vad väger bilarna i 3-serien? varför ta det lugnt med trimningen?
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Kan bara svara på E30s vikter. De är:
316i & 318i : 1150kg
318is: 1190kg
320i : 1230kg
325i : 1310kg
Detta gäller 88 och framåt.

Du får ju naturligtvis trimma hur mycket du vill men Jag skulle väntat en stund, med tanke på turbofunderingarna så lär det ju bli trixigt med besiktningen.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Är inte treserien liten? Jag är också ute och letar efter en BMW som förstabil, och jag har uteslutit 3-serien pga. storleken. Att få plats med fiskeprylar (jag är lika såld på fiske som på BMW, så det blir en del) och ölbackar osv. Och ifall man ska köpa hem nån lite större pryl...
520? Jag vet inte vad den drar, men 125 hk räcker i mina ögon.

/Berga
-Daniel-
bmwturbo skulle nog ha satsat på 325 bra drag och drar inte så våldsamt med bensin om man tar det lite lungt

eller så en 323 dom går också mycket fint

kolla bara noga om du väljer man brukar få vad man betalar för (gäller alla bilar)men det finns helt klart fynd

enda som skulle va negativt är försäkringspremien

är man villig att ta risken så går det ju alltid att låta morsan/farsan äga bilen till en mycket lägre premie

men som sagt det finns alltid en risk

går ju också bara att trafikförsäkra en bil som är värd 10.000 är nog knappt värd att halvförsäkra/helförsäkra du kommer nog att betala bort bilens värde i premier rätt snabbt
Berga: E32/E34 ger otroligt mycket bil för en väldigt liten peng ( och bekymmersfritt bilägande om man köper rätt beg bil...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Berga...e30 är inte såååå jätte små.. vet iofs inte hur mycket öl du dricker och hur mycket fisk du fångar =)
men ett par backar och några spö ska väll inte vara något problem =)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
G-M och Henke__ :
E32 och E34 är stora bilar. Det vet jag själv då vi har en E32a. Men det är ju inte treserien utan 5- och 7-serien då. Dem är det absolut inget fel på!

Jag är inte expert på E30, men jag tycker att skuffen verkar kort och bilen i sig rätt smal. Har man t.ex. lite längre fiskespön eller något annat skrymmande misstänker jag att det kan bli trångt?

Jaja, det är ju inte alla som fiskar... E30 är ju en lätt bil, vilket ger både bra ax och låg bränsleförbrukning.

(Jag dricker mer öl än vad jag fångar fisk... ;)
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Det går bra med fiskespön i skuffen. Man får se till att man inte klämmer dem i gångjärnen när man stänger bara. Skuffen sväljer faktiskt mer än man tror. Men öppningen är ju ganska liten och en bit upp. En utombordare går också att trycka ner om den inte är alltför stor.
hur är komforten och väghållningen i 3-serien?

är det svårt att byta till 2,8 motorn?
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Komforten är ju inte som i de större modellerna men jag tycker man åker skönt i dem, trots sänkning. Men satsa på en med sportstolar i.

Här kan du läsa om motorbyte till en 3,5L: Länk
jag är inte så säker på engelska.men på ett ungefär vad behövs modiefieras för att få ner en 3,5 motor?

eller ska man turbokonvertera org motorn?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
För 10.000 får du ingen 318is 16v i hyfsat skick. De är dyrare än så.
323i E30 kan vara något. Det är en rolig bil med trevlig motor. Drar dock betydligt mycket mer soppa än en 4-cylindrig.

Trimning känns riktigt meningslöst att lägga ner tid och pengar på när det finns värre bilar att tillgå redan från början. Varför hålla på och trixa med besiktningen, försäkringsbolaget och polisen för när man kan ta den enkla vägen och spara lite pengar och köpa en fräsch 325:a lite senare? Vad du ska med mer motor än en 325:a innan du har lärt dig köra bil riktigt förstår inte jag.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Det är mycket som behöver bytas för att få i en 3,5L motor.. Motor, växellåda, kardanaxel, elsystemet till motorstyrningen. Knappast värt besväret. Sen kommer ju dagen när du ska besiktiga bilen. Kan bli lite svårt med en 3,5L M30 motor som är STOR jämfört med en M20 eller en 4 cylindrig IS maskin..

Köp isf en 528 eller 535 E28 om du vill ha lite större bil med lite mer motor. Finns fina prisvärda bilar för 10-15'

mvh Johan.

Länk
köpa ne motorstarkare bil direkt? finns det några bmw med turbo org? eller som åtminstone går bra?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Följande BMW med turbo finns:

BMW 2002 Turbo (02-karossen): 2,0-liters I4 med turbo, 170 hk
BMW 745i (E23-karossen): 3,2-liters I6 med turbo, 252 hk

Följande Alpina med turbo finns:

Alpina B7 Turbo (E12-, E24- & E28-karossen): 3,0-liters I6 med turbo, 300/320 hk
Alpina B7S Turbo (E12- & E24-karossen): 3,5-liters I6 med turbo, 330 hk
Alpina B10 BiTurbo (E34-karossen): 3,5-liters I6 med dubbla turbo, 360 hk

Samtliga dessa bilar är mer eller mindre sällsynta, och betingar därför antagligen ett högre pris för köpvärda exemplar än en "vanlig" BMW gör på grund av sin exklusivitet.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Eller varför inte en Dinan M6 Turbo, 390 hk om jag inte missminer mig.
Kannske lite bökigt att få tag på en sådan men det skulle vara fint.

Livet är ingenting för amatörer...
mitt personliga val vore nog att ta en 318 och sen börja gå igenom och göra karossen sjysst så den inte är rostig sen skulle jag börja stadga upp bilen vid stötdämpartornen så den blir lite styvare sen vassare bromsar innan kraftigare motor för man vill ju inte sätta sina grejor i ett träd när man lagt ner en massa timmar,

försök bli sponsrad brukar gå vet att graphicline gärna sponsrar med dekaler om man snackar med ägarn så kan du få några sjyssta dekaler och så sätter dom sin logga lite diskret på bilen.

en fin vinge vore ju inte fel.
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
köp en 320i. kul bil med 6cylindrar..!!! typ årsmodell 86 o framåt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.