|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej jag fick slad på min bil i går en bmw 320i -92 a som ja bara haft i 2 veckor men inte nog med det så gick inte den att ha under kontroll längre det var halka men dyndes inte fören man gick på den så sluta det mad att ja voltade 3 varv me bilen och ut i en åker men ja fick inte så mycket skador eller dom andra 2 som var med mig Men jag undar hur det går till med försäkringen jag har bara halv försäkring eftersom jag e en student med inte så mycket pengar så undar ja hur det går till vad jag får betala eller vad jag får tillbacka eller inte får. mvh Toni | |
|
Du har ju bara halvförsäkring, den täcker inte din bil vid en ev. olycka... Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Halvförsäkringen täcker som sagt inte skadorna. Hade du haft helförsäkring hade försäkringsbolaget sannolikt hävdat att du kört vårdslöst och nekat utbetalning i vilket fall som helst... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
allså ja tog det bara i börja för ja hade litte för mycke utgifter men det e ganska bull i så fall ja har bara haft bilen i 2 veckor i dag :( o den funkade ganska bra.. Toni |
|
|
e de nån som vet man kan sälaj den o till vilket pris i så vall ja ska sticka o fotografera den på tisdag ja han inte set den då, för ambulansen kom direkt Toni |
|
|
Har bilen rullat tre varv är det knappast något renoveringsobjekt utan skrot. Vilken bilskrot som helst borde kunna ta emot den. Alternativet är att annonsera bort den som reservdelsbil (om det finns något av värde som går att använda). Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
ja ok tack för allt allihopa mvh Toni |
|
|
Om jag vore du skulle jag rensa bilen på allt som är helt o går att sälja o sedan köra den till skroten. Är motor o låda hela så har du säkert igen 5-10 000:- bara där. Har du tur kan du säkert lyckas sälja delar ifrån bilen så att förlusten till slut inte blir speciellt stor. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
Bmw ludde |
Jesperado: Hur kan ett försäkringsbolag hävda att du kört vårdslöst då de var halka ute ? ingen mening o ha försäkring känns de som... Mvh Ludde Länk |
|
ja jag har också hört att kört vårdslöst det e ganska dumt av försäringsbolaget mvh Toni |
|
|
Rullar man tre varv med en bil har man tveklöst burit sig vårdslöst åt. Lagtexten säger att man alltid ska hålla en sådan hastighet och köra på ett sådant sätt att man har kontroll över fordonet, så har uppenbarligen inte varit fallet... Personligen tycker jag inte (utan att dra paralleller till frågeställaren) att försäkringsbolagen ska betala ut försäkringspengar till vettvillingar som gång på gång utsätter sig själv och andra för risker och skapar tillbud och olyckor. Detta tycker jag att dom själva kan ta på sig utan att belasta andra försäkringstagare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
NOLL7NOLL |
Jesperado: Måste medge att du e rätt duktig som utan att ha varit där och utan att veta några som helst omständigheter, kan konstatera att vetoni kört vårdslöst. Imponerande...... Tur att man har andra metoder inom rättsväsendet dock. |
| ja visa mämniskor e ganska duktiga på sånt ju... | |
Bmw ludde |
Då är de ju ingen ide alls att täckna en försäkring, om de e som du såger, alla olyckor sker väl pga. att man burit sig vårdslöst åt ! |
NOLL7NOLL |
Det är inte jesperado som säger så, det är lagen. Om den nu är utformad som han skriver. Vilket jag starkt tvivlar på. |
|
Håller med Jesperado. Voltar man tre varv så har man vad jag tror inte kört särskilt lugnt. Halt eller inte. Det tror jag försäkringsbolagen också tror eller kommer att hävda. Nä, räkna inte med några pengar från dem utan sälj det som går att sälja i stället. Du bör ju kunna få ut en hel del för delar som är hela... Lagen säger så här: "Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse." |
|
NOLL7NOLL |
Fler som var där och tittade, ser jag. |
|
Jesperado skrev mycket tydligt att han inte menade just detta enskillda fall: "(utan att dra paralleller till frågeställaren)" I övrigt så hoppas jag att försäkringsbolagen inte betalar ut pengar till försäkringstagare som uppenbarligen har kört vårdslöst. Menar precis som jesperado inget enskillt fall med detta. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Har du halvförsäkring på bilen får du ingen ersättning på dina egna skador. Blev det skador på Andra bilar eller lyktstolpar, vägräcken eller något annat täcker din trafikförsäkring detta mot erläggande av självrisk som du finner angiven i försäkringbrevet som bolaget skickat dig. Om de under en utredning dessutom finner att du framfört fordondet vårdslöst( som diskuteras ovan) så finns sannolikt risken att du får betala andras skador från egen ficka. Mvh Asken |
|
|
Det må vara vårdslöst kört i detta fall (kan ju inte jag bedöma) men att dra slutsatserna pga att bilen voltat 3 varv och föraren är ung är något förhastat tycker jag. Sannolikheten må också vara högre pga omständigheterna men jag hoppas att inte rättsväsendet är så inskränkta som någon vill påstå. Försäkringar är till för att skydda mot olyckshändelser, inte för att straffa dom som blir utsatta. Tycker man hör om alltför många som blir "klämda" av FB, just av anledningen att dom har möjlighet att göra det (med hjälp av jurister/paragrafer som ingen människa läser). Om jag någon gång råkar ut för en olycka och voltar hoppas jag att det inte är nån skadereglerare av "den typen" som bedömer mitt fall. Typ: "Aha, det var en bmw och föraren var under 30, det måste vart vårdslöshet..." |
|
|
Om det är som Jesperado säger, så tycker jag att det är rent bedrägeri av försäkringsbolagen att erbjuda vagnskadeförsäkring. Man kan ju hävda att i alla fall där vagnskadeförsäkringen skulle gällt, så har försäkringstagaren kört vårdslöst eftersom denne uppenbarligen tappat kontrollen över fordonet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.