|
|
|
|---|---|
Anders Jönsson |
Jag har problem med att min bakvagn känns orolig. Den vibrerar i vissa hastigheter trots nogrann balasering av däcken. Stutsar lite efter att man kört över en ojämnhet i vägen.Jag har inte haft isär kardan eller drivaxlar. Stötdämpare känns ok. Bilen är en 520I Touring -98, vaför? |
|
Kan någon av fälgarna vara orund? |
|
Anders Jönsson |
Jag har provat med både sommar och vinterdäck, dvs olika fälgar samma sak, tyvärr, |
| Något som kan ge ryck och lite ojämn gång är dåliga silentblock. Vet inte om det är applicerbart på just ditt fall dock. | |
Anders Jönsson |
Vad är silentblock? Den stutsar lite i bakvagnen när man kör över en ojämnhet, inte så att man kör av vägen men irriterande, har det med att silentblocket att göra? |
|
Med största sannolikhet silentblocken, möjligen även dåliga stötdämpare. Silentblocken är de stora gummilagringarna (bussningarna) som håller hela bakvagnsramen på plats. Sitter längst ut på varsin sida av bakaxelbalken... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Anders Jönsson |
Tack Jeppe, jag har haft av hjulen och kollat. Jag har haft misstankar om att det kan vara dessa bussningar som var slitna, men jag visste inte att de kallades silentblocken. Är de svåra att byta och vad kostar de? |
|
Lite knepiga att byta själv, men inte dyra. Tipset är att lämna jobbet till en BMW-verkstad, brukar kosta 1000-1500:- inklusive material... Väljer du att göra det själv finns mektips här på sidan. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Anders Jönsson |
Sitter där två på var sida ? |
| Nix, ett på varje sida. | |
Anders Jönsson |
Är det samma silentblock till en sedan som touring. Det gäller en E39 98? |
| Märk väl! Vibrationer i bakvagn kan även bero på dåliga hjullager, lyssna och känn på glapp, missljud osv. | |
Anders Jönsson |
Det är inte bara det att det känns som det är obalans. Det är det att den studsar ett par gånger efter att man kört över ett gupp. Jag misstänker starkt silent blocken tillsammans med dämparna efter tipps på sajten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.