AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
710

Automatlåda 540iA 1994

Hej,

I mitt tidigare inlägg beskrev jag problem med att lådan tidvis rycker till vid växling. Jag har haft bilen inne på märkesverkstad och då har man bytt olja/filter/sil men tyvärr det hjälpte ej. Bilen börjar även rycka till kraftigt när jag lägger i backen och framförallt på morgonen. Det känns som den flyger in i backen direkt och ibland låter det so om broms ligger emot då jag backar ut från garaget. Jag har varit inne och läst under automatlåda för 5 serien där man nämner styrbox/databox och som eventuellt kan vara en orsak till mitt problem men jag får inte ihop det med att det rycker till kraftigt när jag lägger in backen.

Mvh
Leif S

Leif.S
stefannorr
När bilen är kall så går växellådan på kallstartprogrammet i alla fall på e 39 och då blir växlingarna hårdare ett tag till den nått arbetstemp.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
kanske för lite olja?? då menar jag att det är kanske inte tillräckligt med oljan?

MvH Bmw 4-ever
fl
9
fluppran
540ia 93a
Det kan va dom små plast kulorna som är i ventil huset.
Dom slits och fastnar ikanalerna så man måste gasa till
lite extr inte bra. kan bli svin dyrt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se denna länk.
Länk

///MVH Hasso
Länk
pg
3
pglarsson
530ia-93
det kan bero på kulorna i v-blocket eller att kolven i lamellpaketet har gett sig(plåtkolv som plattas ut så att lamellspel blir större. har möjlighet till att renovera om du är intresserad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.