|
|
|
|---|---|
| Har fått intrycket att många här på forumet tycker att smg är kasst, och då menar jag inte smg II , utan den i 325-330 e46. Vad säger ni som testat, stämmer det och i så fall vad är det som inte är bra? | |
|
Jag har ingen egen erfarenhet av detta system, men som jag har förstått så upplever många det som att växlingen "hänger i luften" innan växlingen sker. Det tar helt enkelt för lång tid att växla även om man tar längre tid på sig att växla manuellt. Antagligen är det så att man vill att växeln ska "sitta" när spaken nått sitt ändläge, vilket den kanske inte alltid gör med SMG. Styrenheten väntar in rätt tilfälle för växlingen och kan då ta upplevd lång tid. /Anton |
|
|
Tilläger att det enda vettiga sättet att ta reda på vad man själv tycker är att prova en bil med denna utrustning, kanske litem er än bara en sväng runt kvarteret. Ut och kör så varierat som möjligt, först då tror jag man kan skapa sig en uppfattning om systemet. Dessutom ska man nog in i det längsta undvika att prova SMG II systemet, då lär det inte bli mycket positivt över till SMG I fördel. /Anton |
|
|
Det du ska göra är att testa en bil med systemet, gärna ett par dagar över en helg eller nåt. Problemet är kanske att hitta någon att testa. Det tar ganska lång tid att lära sig hur man ska växla för att det ska flyta på bra. Allt handlar om teknik, precis som med att växla en manuell bil på ett bra och smidigt sätt. Jag gillar smg systemet väldigt mycket, men som sagt så tar det lite tid att bli vän med det. |
|
cane |
Länk |
| Asså de där padlarna för 325-330 är knappast SMG II som sitter i M3 E46an?? | |
|
Rickard B, Ja det skulle vara kul att testa en några dagar så man kan bilda sig en rättvis uppfattning. Tycker man får olika signaler beroende på vem som testat. Ryckigt/mjukt, långsamt/snabbt o.s.v. Upplever du någon fördröjning från det att du dragit/tryckt i/ paddeln till det att växeln går i? Hur är lådan jämfört med en steptronic? Förresten, om du skulle köpa en 330 idag skulle du då välja en med SMG igen? |
|
|
Någon fördröjning från det att man drar i spaken till att bilen börjar växla är där inte. Visst den måste ju koppla, men det tar inte längre tid än om man gör det själv. Så tycker jag i alla fall. Så det är inte så att bilen måste "tänka" en stund innan den börjar växlings-processen. Tiden det tar för bilen att få i växeln beror på hur man kör. Håller man gasen stumt nere under växlingen så går det mycket snabbt, medans om man släpper upp gasen så går det långsammare. Det som är dåligt jämfört med en manuellt växlad bil är att man inte har någon kontroll över kopplingen. Ibland vill man ju släppa upp kopplingen lite snabbare och i bland långsammare, vilket inte går att kontrollera på samma sätt som i en manuell bil. Detta märks endast i stadstrafik, där man använder kopplingen mycket. Det bästa är nog att köra i automat-läget vid stadskörning. Så hade jag valt en 330 med SMG om jag skulle köpa en i dag? Tror faktiskt det. Trots att den kan vara lite dum i stadstrafik så är det ett väldigt smidigt system. Jag var lite tveksam i början när jag hade köpt bilen, men nu är jag mycket nöjd över mitt val. |
|
|
Tack, nu tror jag att jag fått svar på mina funderingar! |
|
|
Hur är det med hållbarheten? Har en kompis som har en 330Ci -02 som bara gått 2000 mil. Han har redan fått byta ut paddlarna och en hel del elektronik till smg-lådan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.