|
|
|
|---|---|
|
Hörde från någon garagegranne lustgas skulle ge väldigt mycket mer med kompressor monterat på bilen. Någon som har koll på hur mycket mer? // Danne Att styla en volvo 240 är som att sminka en gris.. | |
|
Lustgasen har ingen direkt anknytning till kompressormatning. Gasen sprutas in efter kompressorn och påverkas inte av komprimeringen från. Effekten från lustgasen beror helt och hållet på vilket kit du monterat. Ex 50hk kit ger 50hk till vare sig du har en 112hk förgasarmotor som om du hade 300hk kompressormotor. /Nisse Sugmotorer suger |
|
| Lustgasen kyler ner insugsluften o då blir väl kompressorn/turbon effektivare!? | |
|
Gasen som kommer ur nosslarna är fruktansvärt kall om du får det på fingrarna så får du frostskador,med andra ord fungerar gasen som en superintercooler för turbo och mekaniska kompressor motorer så ja det blir effektivare med gas. Hur mycket är svårt att säga det är nog olika från fall till fall med andra ord sätt upp maskinen i bromsbänk eller rullande landsväg för att se skillnaden. |
|
|
blev så fruktansvärt sugen att montera det.. återkommer med data om jag monterar! |
|
|
Hur kan en Kompressor eller Turbo bli effektivare med lustgas? Gasen sprutas ju in EFTER överladdningsenheten, och går ju förhoppningsvis INTE tillbaka MOT Turbon/Kompressorn..... Svårt att få gasen att gå emot luftflödet, och även om den mot ALLA relistiska och orealistiska teorier skulle göra det så lär ju inte gasen göra en Tbo/Kprsr effektivare... DÄREMOT så gör ju gasen en motor "Effektivare", i och med att man "får" in mer kall luft än varm i en cylinder, dvs ökad fyllnadsgrad, vilket ger en ökad effekt/respons vid rätt blandning... Hälsn Kimmen. |
|
|
Jag är ingen expert på turbosnurror men i en vanlig sugmotor så när gasen går in i plenumet så ökar fyllnadsgraden(kall luft bränsle blandning tar mindre plats)därav misstänker jag att på även en turbomotor så hjälper det med gas. Observera att det är inte gasen som skapar mer effekt det kommer ut av den ökade bränslemängden som sprutas in samtidigt med gasen i ett så kallat våtsystem,syremolekylerna som är en del av gasen frigörs i förbränningsutrymmet när trycket ökar. |
|
|
Så här är det (tror jag) :) Lustgas såsom kompressor och turbo har ett huvudsyfte, nämligen öka fyllningsgraden i cylindrarna och därmed skapa effektivare förbränning som ger mer effekt. Vid användning av lustgas och turbo, så hjälper lustgasen till att fylla cylindrarna innan turbon börjar ladda till 100% och därför ökar också avgaserna som driver turbon, därav snabbare respons och tillgång till maximalt laddtryck från turbon. Sedan spelar det även roll, då lustgasen i sig kyler ner insugningsluften mer än vad intercoolern gör och på så sätt kan man uppnå högre fyllnadsgrad. Hoppas ni förstår mina ideer, är lite trött och vimsig nu. |
|
|
om man ska hårddra det lite så är lustgasen med tillskotsbränsle en egen lite del i systemet som en extra kick alltså mer syre på mindre yta + mer bränsle = högre effekt värme + luft + bränsle = förbränning sen hur effektiv beror ju på luft/bränsleblandingen som ni säkert är helt medvetna om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.