AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.130

Inkoppling av blinkande LED lampa

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Någon som har ett bra förslag på vart man kan koppla en ledlampa, för att få den att blinka då man låser bilen?
Vill gärna ha den sittande i dörren bredvid låssprinten.

---
King of the road
Eliminator
Gör som jag...Dra +/- kabel från batteriet till en knapp å där drar du till LED'en, så är det bara å trycka på knappen när du hoppar ut...Eller så går det å koppla den till en switch som leder strömmen en annan väg (i detta fall till din LED-lampa) När srömmen på denna krets bryts (Då den är kopplad till tändingen).
Kommer tyvärr inte ihåg vad denna krets kallades.

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Funderar på att sätta den på motståndet som sitter i dörren tror de kallas Deadlock elr liknande. När man låser bilen så aktiveras ett motstånd tänkt tjuva den strömen till Dioden. tror ni de funkar?

---
King of the road
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Ingen som har gjort något liknande?

---
King of the road
Eliminator
Hm...JAG har då aldrig hört talas om det.Hur menar du att ett motstånd aktiveras?? Ett motstånd är ju en resistans å ingen ström. Men om motståndet/kretsen eller vad det är slås på när du slår av tändningen OCH om denna inte går till något som du ev. behöver, å innehåller 12 V så ska det nog inte vara några problem

some fakelarm som finns på biltema?
koppla en från batteriet +/- sladd till led lampan via en kontakt..in i hytten, bara trycka på den varje gång dukliver ut ur bilen..ha själva brytkontakten ej synlig för utomstående bara..

Har så i min gamla bil, funkar utmärkt..
låter enklare än sätta in ngt vid dörrkarmen..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Att koppla det via upplåsningsspärren/dead lock borde kunna gå. Lite tips på vägen här: Länk

Annars kan du koppla diodens plusanslutning på B-plus och diodens minusanslutning på radioläget i tändningslåset. Då blinkar det automatiskt när bilen är avstängd. Jag gjort sådana kopplingar på E28 och E30.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Eliminator
ErikW B-plus vad är det??? Jag har också tänkt å lägga in min diod som jag har sparat från min förra bil in i min E30.

Eliminator
Har du nå kopplingsschema???

Så här gör man...

Koppla + och - till flatstiftsäkringarna.
Koppla den som ska ha ström till en flatstiftsäkring som jämt har ström på och den andra kopplar du till en flatstiftsäkring som får ström när bilen är igång.
När du då stänger av bilen så blir flatstiftsäkringen som går igång när bilen startar till en jord.
Man klämmer in den tunna kablen i själva säkringen.

Hänger du me?

MVH Jimmy
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Eliminator>>> Man lär sig tydligen nya saker varje dag.. :)
Mert>>> Visste inte att Bmw´s Deadlock fanns på biltema. hehe

ErikW>> Tack för tipset!

---
King of the road
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ok, lite utförligare beskrivning: Jag stal ström i radiokontakten, vad sladdarna där är till är lätt att hitta. Beskrivning på ISO-kontakten: Länk

* Lysdiodens plusanslutning kopplas till konstantspänning: ISO A-4.
* Lysdiodens minusanslutningen kopplas till spänning vid radioläge och tändning: ISO A-7. Denna krets blir jordad när man stänger av bilen, och då får dioden ström.

Lysdioden måste givetvis ha ett motstånd anpassat till rekommenderade strömmen.

Inkoppling sker helt på egen risk, jag tar inget ansvar för eventuella följder!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tänk på att de flesta (alla?) blinkande lysdioder kör på 5V. Kläm inte in trådar osv i säkringshållarna, gör riktiga anlutningar.
Annars är teorin riktig med fast plus (B+) på diodens plussida och läge 1 på nyckeln (R+) till diodens minussida. När man vrider av nyckeln så får dioden jord (minus) via alla anslutna utrustningar på R+. Funkar så länge förbrukningen är minimal, t.ex en lysdiod.

FP
Eliminator
Tack för alla svar detta lär ju gå fin fint =)

Vem fan behöver brud när man har en bmw!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.