AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.050

Rassel i motorrummet när AC:n är påslagen?

TW
33
TWA
520i -97
hej!

När klimatanläggningen är påslagen och bilen går på tomgång hörs ett rassel/lätt skrammel från motorrummet. Håller AC kompressorn på att hälsa hem, eller vad kan de vara? Gäller en 520i -97!

E de nån som har varit med om något liknande som har bra tips på vad man kan göra åt saken?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ett välbekant ljud för de som haft AC i sina E34or... börjar först med att det låter på tomgång... sen börjar ljudet att även att dyka upp på de högre varvtalen med....det är lagret i kompressorn... tyvärr...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
wi
107
wilma
525tdsA Touring -93
Jag har ochså rassel i motor rummet.Men det låter hela tiden på tomgång,men ökar jag varvtalet till ca:1200rpm så blir det tyst väldigt oroande.Jag har hört mig för lite grann och fått som svar att det kan vara spännrullen till kamkedjan.Någon som vet något om det här så vore jag tacksam. Ska tillägga att det är en 525 TDSA-1993.

m.v.h Rickard

fullfart spar tid
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Wilma: det är troligen remrullarna det är 2 st och dom måste bytas ibland byt rem samtidigt..jag har fått göra det på min 2 ggr på 6 år ..sen kan det även vara generatorlager samt AC lager
TW
33
TWA
520i -97
Spännrullarna!! Menar du spännrullar till fläkt och Ac remmarna? Var sitter den? Om det är någon spännrulle till kamkedjan så borde det kanske låta hela tiden? eller är det så att AC:n drar ner arvtalet och då kommer oljudet?
Vad kan det kosta att byta kompressor tro om det nu är den? Eller skall man kanske i sådana fall vänta tills den lagt av helt.

Någon har sagt att man kan behöva fylla på olja i kompressorn emellanåt, nån som vet om det kan vara så? Om Ja var sitter i såfall påfyllningshålet och vilken typ av olja skall det vara?

E39 520i -97

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
TWA: Rasslar det när du har ACn igång så lär det vara lagret i pumpen ..dom såkallade remspännarrullarna ja dom ser du när du kollar ned bakom generatorn och olja i kompressorn kan du inte fylla hemma då släpper du ut gasen..och oljan är Esterolja ..i en av mina bilar började det att brinna när lagret gick i Ac-pumpen..men då lät det som en stenkross först var bara att skära av remmen ..du får nog räkna med mist 5 lapp för byte men det är bara en gissning ring Celer och hör på en bytes www.celer.se
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan även vara ventilerna i kompressorn som låter, kan rassla på tomgång, men när man gasar så slutar det, det kan innebära t.ex för lite olja! Eller ett ev. lager som håller på att gå, eller andra fel som redan skrivits!

ps. esterolja är vanligast vid seriös konvertering från gamla köldmediet(gasen) r12 till r134a, man byter då bort gamla oljan (mineralolja) mot esterolja! Bilar med ac-system fyllda med r134a från fabrik har oftast PAG-olja!
Nilssen
Min rasslar åxå när den sätts på...inte rasslar...men...den låter definitivt inte som på tomgång när-den är av.Dessutom rasslar den om jag gasar upp till cirka 12-1300 varv undefär...hörs ett svagt rasslande.Kul!!!
Njuren
ngn på bmw sa att det var ingen fara
[LÄNK]Länk

BMW - i nöd och lust
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.