AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.869

Vad är fel på steron?

Sida 1 av 2
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
Har montera cd spelare i bilen, allt funkar bra när man har tändningen på bara. funkar det som de ska.
MEN när jag startar bilen så uppstår ett tjutande ljud vet ej om de är från högtalarna eller något annat?

Vad kan detta bero på?
Tips???
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Du kan ha dålig jord eller ha störningar från generatorn! Vad kör du med för skivor? En kompis körde med noname cdr skivor, så lasern läste "igenom" och det visslade lite, eller "skrapade" från högtalarna!

//Mvh Simon
Det är nog inget fel på skivorna om problemet bara uppstår med motorn igång, jag skulle gissa på generatorstörningar. Det märks tydligast på att det visslar i takt med motorvarvet.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Greenberg: Hehe, så dumt av mig :)
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Helt klart att det är störningar från generatorn.
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
vad gör jag åt saken?
Har ju jordat som man ska?
Kan man köpa avstörningsfilter?
Jag tror det är störningar från slutstegen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur har du jordat?

Hur har du dragit ström- signal- och högtalarkablar?

Vilken bil gäller det?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
BMW520 -94

Jord är till batteriet. hade innan till jord punkt under sätet. vart LITE bättre när jag drog jord kabel direkt till batteriet.

Signal? menar du med signal.

Högtalarkablarna är dragna under listen två på en sida o två på andra sidan. den vänstra sidan är lågnivå kabeln liggandes också. men de ska inte störa på något sätt eftersom kabeln är skyddad för sånt.
Visa användare
167
400 Nm
118d M-sport -10 Såld
320xd -11
3.0s -77

bmwcs #2040
Wohlfie : drog du alla kablar på ett å samma ställe/sida ? .
försjöka att dra kablarn lite var försig / sprid ut dom på höger & vänster sida .... mvh lasse
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
har två högtalar kablar på en sida den andra sidan är två också PLUS lågnivån..
MEN in till kofforten så är alla sammlade. kan det vara de?
ul
47
ulfpc
520d x-xdrive -15
R1100gs -94
Hej!
Prova med att avgöra om det störningarna kommer från strömkabel eller från lågnivåkabeln. Detta göra du enklast genom
att kolla om störningarna försvinner genom att plugga ur lågnivån. När du vet om det är strömförsörjnings kabeln eller
lågnivån kan du prova med ett störningsfilter (Ex MDS har störningsfilter både för lågnivå och strömförsörjning)
Räcker det inte med ett störningsfilter får du helt enkelt
dra om kablarna, oftast är det lågnivåkabelns dragning som
är känsligast det är också en fördel att anvanda en kabel av hög kvalité.

Lycka till
Ulf
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jorda alla stereokomponenter i samma jordpunkt!
Att jorda direkt i batteripolen kan leda till störningar!

Att lågnivåkabeln är skärmad är ingen garanti för att de inte läcker in störningar.

Sedan är det som sagt bra att inte lägga lågnivåkablarna (signalkablarna) i närheten av strömkabel/jordkabel och/eller högtalarkablarna.

Högtalarkablarna bör även skiljas från strömkabeln/jordkabeln.

Dvs. bäst är att ha tre vägar för kablarna:
En sida av bilen där man drar strömkabel och eventuell jordkabel. (om batteriet sitter i bagaget, kan du med fördel dra strömkabeln till batteriet på höger sida eftersom bilens huvudströmkabel ligger på den sidan.
En sida som man drar signalkablarna på, förslagsvis vänster sida av bilen.
I mitten av bilen drar du sedan högtalarkablarna.

Jag misstänker främst att det är så att du inte har samma jordpunkt som ställer till det.
Försök jorda i samma punkt (inte direkt i batteripolen), om det inte är möjligt bör du kolla att alla jordpunkter är av bra kvalitet, dvs har mycket bra elektrisk kontakt.

Mvh

Säkert har du en jordslinga via lågnivåkabeln, slutsteg, huvudenhet. Prova att lossa kabeln bak vid steget, blev det tyst?
Montera isf en jordavbrottsenhet på kabeln så slipper du problem. Problem med närheten till andra kablar är starkt överdriven, oavsett typ av kablar, jordning direkt på batteriminus är OK. Normalt är det minst störningar just över batteriet, men det verkar som du får in störningen via jordslinga, vilket är vanligt. Att jorda i en enda punkt är alltid önskvärt men knappast möjligt i praktiken, enheterna får jord förutom via strömkablarna även från monteringsskruvarna, antenn och signalkablar mm.

FP
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
Så fårt jag jordar i karossen fårn slutstegen så blir det MER ljud.
Sätter jag den i battiret så blir det mindre ljud.

O kablarna ska klara störningar.
min bror har en sådan bil också o han har precis samma saker o han drog allt i mitten ALLT, han får bra ljud inga störningar inget sånt.
Dock har han jordat i karossen under sätet. finns en stor jordings punkt där.

Jag ska testa o köpa avstöringsfilter om de kan vara till någon nytt. hoppas de inte kostar allt för mycket nu.
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
INGET HJÄLPER
Sista försöket nu är o dra direkt från plus o minus till cd helvetet.
Ursäkta språket men ska de vara så svårt..
Jordpunkterna har vi redat ut. Har du lossat lågnivåkabeln bak vid steget med allt annat startat? Gör detta innan du lägger energi på allt annat. Jag tror det tystnar då, och då vet du hur störningen uppkommer.

FP
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
slutstegen är det inte som stör. något med jord kabeln.
Jag ska testa o dra plus minus från batteriet.
Se hur det blir.
Sitter 3 dubbla avstörings filter på stegen har jag kommit fram till. plus en extra jord.
så de kan bara inte vara dom.
Men slutstegen matar väl högtalarna, hur kan du veta att störningen inte kommer från dessa då?
Har du kört högtalarna direkt på huvudenheten för test?
Det har med jordkabeln att göra på så vis att det bildas en jordslinga via skärmen i lågnivåkabeln mellan enheterna och tillbaka via chassiet osv. Ett vanligt problem som inte ändras för att du flyttar runt jordpunkten för kraftmatningen.
Du skall få ett tips till: Lossa lågnivåkabeln från slutsteget, rota fram en simpel PC-högtalare med förstärkare och inbyggda batterier och koppla på. Starta och lyssna, jag sätter en peng på att det spelar utan störningar.

FP
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
har testa att köra direkt från cd spelaren o annat slutsteg o de verkar som det är cd spelaren som stör på något sätt...

har även testa med en JVC en SONY o en clarion o alla låter lika för jävligt.

så även om ja kopplar ur slutstegen och kör på högtalar kablarna fårn cd spelaren till högtalare så låter de också.
så tror att de har något med strömmen till cd spelaren o göra.
Därför ska jag testa o dra direkt ström.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur har du jordat stereon?
Var har du tagit strömmen till steron?
Har du provat att separera ström/jord, signal och högtalarkablarna från varandra? (du skriver att du har dragit dem på samma ställe)

Mvh

Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
jag har dragit signal kabel i mitten av bilen.
Högtalarkablar ligger två på en sida o två på den andra sidan under listerna.

Hur jag har steron NU... är kablarna från bmw kablar.
Men jag ska dra från plusen själv från battireit. o minusen till minus polen på batteriet.

så hade jag tänkt mig nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.