|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Jag har precis hittat den. Det är övre bulten i bakre fästet för styrservopumpen. I jmf med den sitter tändstiften mitt på fotbollsplanen. Skulle byta nedre impulsgivaren - för säkerhets skull när jag ändå höll på. För detta måste servopumpen sänkas 20 mm varvid denna bult måste lossas iaf litet för att kunna vicka litet på pumpen. En annan fråga? Min AC-pump läcker olja. Var tror ni den kan läcka? Finns det ngn packbox innanför magnetkopplingen? Går denna packbox att byta utan att ta loss annat än magnetkopplingen? Var fyller man isf på ny olja? Vad är det för olja? MVH /// Paap R |
|
kylföretaget i din närhet borde veta vad det är för olja som ska vara i kompressorn, själv tippar jag på att det är någon sorts esterolja Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
|
Hej Paap! Om jag inte minns helt fel så har den gode Svardska sysslat med helrenovering av just AC pumpar. Mvh Dic. PS.Om det är modern gas så är det väl ändå esther olja.DS |
|
|
Är ACn konverterad är det garanterat esterolja.. Köps vitt hos en kylfirma för det hutlösa priset av 285:- per liter. Köpte en slatt när jag konvererade min 528 till 134an mvh Johan. Länk |
|
svardska |
Hej Paap! Elajo tror jag firman hette som har packbox till pumpen! Ta ner pumpen och sätt fast den i skruvstycket. Det är inte speciellt svårt att byta box osv... Hör av dig till mig sen när du ska fylla esterolja och gas, jag har en gubbe som kan göra "hembesök" för en rimlig slant, han läcktestar osv.. |
Paap Reeder |
Hej! Detta med AC är nytt för mig. Om man lossar anslutningarna till pumpen kommer det att rinna ut nått? ....eller är det en gas? (Den är konverterad) ....är det brandfarligt? MVH /// Paap R |
|
Hakar på ditt prob Paap;) har lika på min. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Det kommer att pysa ut all gas och den olja som råkar vara i den delen av systemet. Gasen är inte brandfarlig, bara miljöfarlig.... |
|
svardska |
Man trycktestar med en spårgas för att kolla om systemet är tätt. Därefter vacumsuger man för att få ur all fukt. Sen fyller man gas och esterolja, hela operationen tar ca 30 minuter. Packboxen är inte svår att byta, det viktigaste är väl att det är rent så inga partiklar hamnar där dom inte ska vara. |
Paap Reeder |
Hej svardska! Tror du man kan byta packboxen med pumpen kvar i bilen?? ....utan att riva mer än magnetkopplingen?? Man bör väl se packboxen när man tagit loss magnetkopplingen? Tror du det kan läcka ngn annanstans än vid främre packboxen?? MVH /// Paap |
svardska |
Det borde man väl kunna! Men varför chansa? Det går ju ganska smidigt att ta ner hela pumpen. Packboxen är väl det enda som jag ser det som kan läcka! Men i princip kan det ju vara slangkopplingar osv. men det verkar mest sannolikt att det är packboxen på pumpen. Jag fick åka till Elajo i Norrköping och köpa packboxen, men jag tror dom har nån återförsäljare i sthlm. |
Paap Reeder |
Hej svardska! Det är inte så att du har tillgång till nuffrorna på packboxen??? Skulle du ha det så kommer du ytterligare att stiga i aktning så mycket hos mig att jag helt enkelt får börja med att fylla på en ny stapel. MVH /// Paap R |
svardska |
Motivationen är det inget fel på, men dessvärre har jag för mig att den inte finns i ETK`n!, kan inte kolla då min är på drift just nu! Men jag har för mig att jag hittade något nr på pumpen som underlag för id på packboxen. Ring annars Elajo dom vet säkert vad det ska vara, har för mig att det var ett par bakelitbrickor och nån fjäder man fick byta ut. Min blev då tät och fin efter det och har varit tät i ca 2 år nu! Fick nån skvätt "esterolja" av dom som jag hällde i före gasfyllningen. |
Paap Reeder |
OK svardska! MVH /// Paap R |
D-diddy |
Paap Reeder: Gasen är av sådan karraktär att, om du släpper ut den i det fria så kommer jag få mer cabdagar i sommar. Du kommer få finare solbränna, och holländarna blötare fötter. DVS den påverkar ozonlagret. åk därför till en kylfirma som kan ta hand om gasen åt dig. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Du måste även byta torkfiltret. Snåla inte på detta. |
|
|
Köper du en konverteringssats från BMW får att byta från R12 till R134 så får du ett torkfilter, packningar till dito, ett par ventiler för påfyllningen, nya dekaler samt en tryckt uppmaning att oljan ska bytas i kompressorn.. Detta kostar 1400:- till en E28. Torkfilter fick jag ett pris på 450 spänn hos en kylfirma, dock efter att jag köpt konverteringssatsen och gjort jobbet. Fast nu har man ju rätt dekaler :-) mvh Johan. Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Tack för alla svar och tips. Måste börja hos svardska och hyra hans AC-pump "på den gröna" ty jag kan inte ju inte köra utan AC- pump för remspänningen när jag skall åka omkring och samla alla delar. Helt rätt som ngn skriver om att först åka och pytsa ut gasen hos ngn firma. Är det så att man inte får pysa ut R 134 heller? Vad är det då för mening att byta? ..eller är R134 lika skadlig fast mindre agressiv? MVH /// Paap R |
|
R12 är i princip freon. 134an ngt hopkok som sägs vara mer miljöanpassat, freonfritt. Fast förmodligen kommer nog någon forskare på om 10 år att R12 var bättre :-) Forskaren som "uppfann" DDT fick ju faktiskt nobelpriset för det.. mvh Johan. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.