|
|
|
|---|---|
m_johan |
Först och främst gick vattenpumpen på min 520 -89, detta resulterade i att jag bytte pumpen, vet inte om bilen kokade, men den var väldigt varm, pumpen läcker ju då den är sönder. Sedan efter pumpens montering så var det dags för att lufta.. Jag stod väl ungefär i 20? minuter o hällde på vatten o så.. Åkte iväg en sträcka på runt 5km direkt efter att jag hade luftat bilen på tomgång i 20 minuter.. Den gick upp i värme nästan efter 4 km.. Den ville upp på det röda hela tiden så jag var tvungen att stanna bilen, när vi luftade så bubblade det som fan i vattnet i kylet.. vet ej om detta var luft som bubblade upp eller komprission...(läckage av toppen?). Iaf.. En god vän till mig som också har varit bilmekaniker i säkert 30år fick titta på bilen, han luftade den men insåg då att den ville gå upp o lägga sig på det röda igen.. Så han kände på slangarna som var alldeles tomma.. Han hällde således på mer vatten, ca 6 liter gick i bilen.. 10 liter ska systemet tydligen rymma.. Jag vet inte direkt hur mkt vi hällde på men jag har för mig att vi hällde på så det var fullt i expansionskärlet.. Så frågan är väl vart vattnet tar vägen.. Ganska svårt att avgöra hurivida avgaserna beror på väderlek eller komprission som trycks ut i vattensystemet.. eller tvärtom.. När min gode vän skulle köra bilen så hade han haft den på tomgång i säkert 20 minuter och han åkte ut en sträcka på 8km.. Tempmätarn stod i mitten hela tiden och gick aldrig upp på det röda.. Det skall också tilläggas det att ingen olja finns i vattensystemet eller vatten i oljan... Nån som har en idé .. Vad som helst.... Vad kan det här bero på? Något måste ju ändå dra vatten.. Jag vet att det bubblade utanför när vi luftade bilen första gången..Men 6 liter är det verkligen troligt? Saken var också den att när jag hade luftat bilen kvällen innan själv och den gick upp i värme direkt så lät jag den stå över natten.. och kollade vattnet dagen efter.. När jag öppnade locket till expansionskärlet så pyser det lite (tryck) men det fanns inte så mkt vatten kvar.. Vart tar allt vatten vägen?;) |
|
Det borde ha varit så att du inte fick ur all luft första gången du luftade. Det blev nog en luftficka vid termostaten och då öppnar den inte varvid motorn blir överhettad. När ni sedan fyllde på andra gången så kanske ni fyllde på som man ska.... man fyller exansionskärlet fullt försiktigt tills det rinner över i övre luftningshålet. Det går i mer än man tror efter att det kokart ur kylarvätska. Sedan kan man suga ur lite för att få rätt nivå i exp.kärlet. Det är väl bara att köra och hålla stenhård koll på olja och kylarvätskenivå. Viss efterfyllning får du nog räkna med när all luft kommer ut. FordLTD Min BMW Länk |
|
320-325 |
jag kom ihåg när jag bytte motor att när jag skulle lufta systemet väldigt noga men jag kunde hälla på vatten veckor efter första gången jag hällde i... så jag trodde me att nått läckte ut men ..efter ett tag så sluta den att vilja ha mera vatten .. så än så länge så verkar det lungt har kört i ett halvår ...hehe |
m_johan |
Det kan alltså inte finnas någon chans att vattnet går rakt in i motorn och blandas med oljan? Oljan är nästintill svart... Absolut inga gråa inslag som en del beskriver då vattnet blandas med oljan.. Vatten i motorn är ju det sista man vill ha så att säga.. Kan det vara så här turligt nog att bilen har kokat en gång och att inget hände? Det rykte en gång om bilen, innan jag upptäckte att temperaturen gick upp som fan.. Vet dock inte om det var om skivbromsarna för det var blaskigt och skitigt ute den där dagen jag körde, och är bromsarna lite varma och det kommer snöblask på dom så brukar det ju bli lite ånga *ler*. Får se nu om det har gått ner något vatten igen.. Men som sagt.. Min fråga är ändå.. Vart tar allt jävla vatten vägen egentligen? Nu vet jag att jag har fyllt systemet fullt! Och isåfall.. Om det nu skulle fattas vatten igen, vart tar det vägen? Tror inte direkt att den läcker.. Får bara för mig att den förbränner vatten i cylindrarna:/ Lr pumpar ut komp i vattnet.. O att det förångas.. Vad säger ni?:) |
|
Det finns alltid lite luft kvar som följer med ut eftersom. Därför kan du behöva efterfylla ett tag efter en tömning av systemet. Om kylarvätskan går ner i oljan så blir den väldigt snabbt gråblaskig och hemsk. Om den går ut i cylindrarna så lägger du efter ett tag ett halvt kvarter i vit rök ur avgasröret plus att avgaserna luktar glykol. Bara för att en motor blivit varm är det inte säkert att det blivit nått fel. Har man tur och stänger av innan den hinner koka ur så mycket vatten så blir det inte så varmt. Faran är när det hinner gå torrt. FordLTD Min BMW Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.