|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en m3 3.0 (286hk)... när jag gasar så slirar den på kopplingen men vid Ca 4000varv/minut så får sen fäste igen.. Kan det vara nå annat än lammelerna? Finns väl inge annat som kan slira? Tacksam för vettiga svar och från nån som kan lite! //Henrik ///M power | |
|
bara o byta koppling, orginal e ingen höjdare... du har din vridmoments top vid ca:4000 rpm där av den slirande kopplingen, när vridet minskar greppar den på nytt. en bränd koppling återhämtar sig aldrig, vid ovarsam hantering är det helt möjligt o bränna en sprilans ny koppling... orginal suger vid hårt bruk. |
|
|
Tack för svaret... ska byta den nästa helg då! ///Henrik |
|
| orginal?? har original på min cabbe slirar åkså lite är dem nya som man köper på bmw bättre eller finns det nått annat märke ??? | |
| de finns så kalad "sport koppling" o köpa där lamell o tryckplata ingår för en rimlig slant o som håller bättre, prata me KM-tuning. | |
|
Hur långt går en normalt körd koppling? Min M3 -93:a har nu gått 16200 mil men jag kan inte känna att det är något fel på kopplingen ännu. Hur långt har Era kopplingar gått? mvh/Flisan |
|
|
Det spelar nog ganska så stor roll hur man kör bilen..om man sliter i växlar o.s.v.....kör man lungt så håller ju givetvis kopplingen längre.... ///M3 |
|
| Min koppling slirar lite. Det ska åtgärdas med en Sachs Race koppling, har den i bokhyllan, blir byte så fort jag tar fram bilen, ska hålla för minst 500nm tror jag det var. | |
|
På tal om kopplingsbyte, hurpass svårt är det att göra detta själv, och vad är tidsåtgången? ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
| min orginal koppling rasa direkt när jag bytte till R-däck, första starten sen var de kört... | |
|
Hej Igen, Nu kommer en lite dum fråga. Jag vet ju att om varvtalet går upp men bilen "står still" så slirar kopplingen. Men jag utgår ifrån att det inte alltid märks så tydligt, eller? Någon skrev ju nyss att hans koppling slirar lite grann. Märker man det direkt eller kan det vara lite tveksamt ibland? /Flisan |
|
cane |
det kan vara tveksamt ibland, i början vill den gärna slira runt 4000rpm då vridmomentstoppen kommer. Växla ner ett hack eller två och ge fullgas, då bör du märka om varvet "skenar". //Sebastian |
| Var kan man köpa sachs race koppling och vad kostar den? | |
|
www.bildelsimporten.se pris: tryckplatta 240 mm 2495:- , lamell sport/sinterbelägg 3485:- /JS |
|
|
B8: Hmm, plocka avgassystem, hardyskiva/kardanen, växelförare/fästen, ta ner växellådan, lossa startmotorn och alla andra skruvar. "Fiska" med långa förlängda verktyg pga förbannade lådan och placering av skruvarna. Lossa kopplingen, byta och på med allt igen. Hmmm, har ibland gjort det på 3h, och ibland om det strular så 5-6h. |
|
| Jag var på en BMW träff med buskörning en hel dag. Då brände jag min koppling. Nu har jag en Sachs race koppling. Inte lika behaglig, lite av & på feeling i kopplingen men den hugger fint :) | |
|
Om man byter till en racekoppling och slänger på riktiga jävla däck som fäster...och sen dumpar kopplingen vid 5000rpm eller nåt på strippen...då borde man la blåsa både låda, kardan och drivaxlar åt helvete till slut....vet en impreza med 285hk som gör de...fattar inte att det håller alltså... MVH: Henrik ///M3 |
|
| Ähh..för Hammarström höll det ett bra tag med 800hk? då borde det hålla bra med 300 hästar. | |
|
Jo...MEN tänkt på att Hammarströms bil inte fäster lika bra...det är ju när det fäster så förbannat som det rasar..men lådorna i 3.0:an ska väl vara jävla bra har jag hört... MVH: Henrik ///M3 |
|
| Hammarström har ju nära på hjullyft, nog har han skapligt fäste allt. | |
|
Jo, i och för sig...men han har grövre drivaxlar...lådan är genomgången...en jävla koppling...men de e klart...det är ju bmw...klart de håller..... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.