|
|
|
|---|---|
|
Jag ska precis köpa en BMW 523 Touring Automat med 18900 tyska mil på mätaren och undrar lite över vanliga DYRA FEL och vlika av dessa som kan vara bra att förebygga genom att byta delar innan något rasar. Jag har läst en del om termostat å vattenpump. Finns det signaler på om detta krånglar? Är det bäst att byta innan något rasar? Samma fråga angående topplockspackning. Är det bäst att byta innan den spricker elle ska jag vänta till något händer...? Automatlådan är ju ytterligare en dyr pryl. Kan man byta olja själv eller är det som med avgas, man gör det en gång och sedan lämnar man in skiten för det var aldeles för bökigt...? Finns det andra DYRA FEL som man kan få signaler om att det är på gång att fela? Det är ju dumt att skära motor å drivlina för att man e dum? För övrigt tänkte jag komma bilen på M. Är det värt pengarna och besväret? Tänkte även rostskydda undertill. Vet någon en schysst firma i närheten av Göteborg som är duktiga på sådant? Eller skall man köpa rostskyddsprylar för 2000 å fylla hela underredet själv istället? :-) Många frågor blir det... Lite nervöst att gå från Volvo 745 till en 'finbil' som BMW. Jag meckar mest själv för å spara pengar men nu kanske man har tagit sig vatten över huvudet? :-( | |
Vantage |
Har själv en 98:a E-39 man vxl med 24400 mil på mätaren. Köpte bilen för 1 år sedan när mätaren visade 21200 mil. Det som hänt sedan dess är Ny vattenpump samt 2st nya Stötdämpare fram och 2 bromsskivor bak & Oljebyten 2ggr. Totalt inkl verkstads kostnader = 1400+8800=10200:- Det blir ca:3Kr/mil. Klart det händer en del efter 15000mil som ex: Hjullager;dämpare(stöt +ljud),bussnigar och stag mm. Maskinellt gällande vattenpump så gäller nog att byte innan det smäller tror jag. Min pump läckte inte efter 22500mil men ville inte bli stående på Öland i sommras pga havererad vattenpump så jag(verkstaden) bytte pump i förebyggand syfte. Såg pumpen efter bytet(den gamla) och kunde konstatera att den var märkbart slut(glappade 1cm i sidledes). Hade tydligen tur att den hållit så länge. Den läckte emellertid inte, så det bästa är att byta efter 15000-20000 mil. Läste lite innan på detta forum och vissa får byta redan efter 10000 mil så kvaliteten samt hur gammal bilen är spelar en viss roll. Hasso&Folke på detta forum har enl. mej full koll vad beträffande byten av delar mm. Leta efter deras inlägg så får du svaren du behöver:-)) Vantage |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Du har ej tagit dig h2o över huvudet. En BMW är precis lika lättmeckad som en torslandatraktor så länge det är mekaniska delar, men för mig personligen så är det en jungel gällande elektroniken. Är man bara noggran och konsekvent så är det inga problem. Till saken hör att jag är totaltork på mekkning men ändå gick det galant att byta vattenpump och kylare. Skall nu ge mig på hardyskiva och styrlager. :) "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
stefannorr |
Har själv en BMW 523 96 som ja funderar på att byta vattenpump,termostat och termostathus på i förebyggande syfte,bilen har bara rullat 8800 mil,men åren påverkar väl även slitaget. Någon som vet vad en BMW verkstad tar för byte av dessa saker? |
|
Aktuell tråd i ämnet : Länk Min 528i Touring Länk |
|
|
Okej, kutymen verkar helt klart vara att man ska söka i de gamla inläggen MEN DETTA HANDLAR INTE OM BYTEN AV PRYLAR NÄR DE RASAT! MAN SKA BYTA INNAN DE RASAT och då är det bra att veta tips och trix för att kunna tyda fel. (Ursäkta att jag skriker men tsaros länk (OM SIN EGEN BIL DESSUTOM blablabla...) tillförde väl ganska liteeller??? Är det inte lite glapp i pumpen 'orginal' om man så säger? Jag tänkte mig att man slackar remmen och känner på pumpaxelspel och det får avgöra om det är dax att byta. Om någon vänlig själ kan svara på lite fler frågor i min tråd är jag ER evigt tacksam. |
|
|
Men snälla beemwepaouer. Mig veterligen så har jag inte postat i den tråden jag länkade till. Om du bemödar dig att läsa tråden jag postade så har du svaret på en del av dina frågor i den. Scarface länkade in en tråd om sin bil som ger dig mycket nyttig läsning. Hasso tar upp bland annat katalysatorerna, transmissionen mm. Läs inläggen så ser du själv hur mycket matnyttig information du får. Om detta är ditt första besök på ett forum så ska jag hjälpa dig lite. Om du söker efter den informationen så hittar du nästan garanterat någon nyttig information. Att gapa och skrika när någon försöker hjälpa dig resulterar garanterat inte i något gott. En del användare, jag bland annat har en signatur i slutet av varje inlägg, om du nu har klickat på min signatur så hamnar du på ett galleri med min bil. Min signatur har inget som helst med din tråd att göra, men den är där ändå. Min 528i Touring Länk |
|
|
OK fölåt... hajjade inte dedär med signaturen. Jag har faktiskt sökt på 'vanliga fel' men hittade inget om toppar å hur man kollar automatlådan mm... ...men jag har fortfarande fler frågor än att byta vattenpump å annat. M_test bra eller pengar i sjön? Kostskydd själv eller DYRT av firma? Byta automatlådeolja, krångligt eller väl sparade pengar. Jämför avgasbyte som bara är bortkastad tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.