AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
636

Oljeförbrukning nyare motorer

Hur mycket olja drar era bilar? Har haft min 320 i två månader och igår var jag tvungen att fylla på 1 liter olja. då nivån var under strecket. Jag har aldrig varit med om maken till oljetörst på nån av mina 13 föregående BMWar... Den läcker inte nån olja iaf.
Enligt BMW Solna var det helt normalt...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Jag har haft min i en månad nu...och hittills har jag inte märkt någon större förbrukning av olja. Blev rekommenderad att kolla nivån efter 4-5 tankningar och eventuellt fylla på nån liter vid behov.

Funderar på att göra ett oljebyte kring 3 - 400 mil...bara för att försäkra mig om att oljan är "smutsfri"...men det kanske är onödigt, vad vet jag
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kollade du var nivån låg när du fick bilen? Den kanske var på gränsen redan då, och efter 100 mil så gick den under...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min drog ca en till en och en halv liter olja de första femtonhundra milen.

Sedan dess har jag inte märkt av någon oljeförbrukning alls mellan servicarna.

Det är aldrig fel att göra ett extra oljebyte, men inte heller nödvändigt...
Då är det nog mer ekonomiskt försvarbart att bara byta filtret efter så kort sträcka!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Den var precis mittemellan strecken när jag fick bilen.
MJ_MJ_MJ
Det är inte ovanligt på någon bil att den drar lite olja i början innan den är riktigt inkörd, håll koll på oljan upp till 500 mil sen får du nog ta kontakt med säljaren om det fortsätter i samma takt!
Har en VW Caddy -03 som firmabil och den skulle man ha koll på oljenivån ända upp till 3000mil, visserligen VW men än då.

Mikael Melander
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Se efter vad det står i instruktionsboken. Till min gamla E30 står det "1dl oil/100km".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.