AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.347

Byta bromsskivor bak på E39

Ke
47
KennethA
525i -02
Jag tänkte framåt vårkanten ge mig på jobbet att själv byta bromsskivorna bak på min 523-98. Är det ett knepigt arbete eller klarar en amatörmek med hygglig verktygsuppsättning ett sådant uppdrag? Jag har gjort liknande jobb på tidigare bilar (om man nu kan kalla Ford för bil -borde snarare heta misstag).

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bara för du har förutfattade meningar om Ford så borde du inte få nått svar :))
Ingen större skillnad, släppa Handbromsbackarn och vajrar som på vilken Volvo som helst :)) insex 7mm till oken.

///MVH Hasso
Länk
Ke
47
KennethA
525i -02
Tack för infon. Jag vet hur man gör på Volvo också så den erfarenheten kan jag nyttja.
Min mening om Ford grundar sig på att jag (min fru egentligen) äger en sådan och att jag där varit tvungen att byta bakhjulslager. Höger sida vid 2300 mil och vänstersida vid 3500 mil. Den har idag rullat ca 4000 mil och startar fortfarande snällt varje dag. Min åsikt om Ford är att dom funkar rätt bra upp till 7000 mil, men sedan är dom förbrukade.

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Den absolut vanligaste "svordomsorsaken" vid byte av bromskivor brukar vara att få loss insexskruven som fixerar bromsskivan vid navet. Den har lågt "slinta lätt" nyckelgrepp "och ofta rostiga gängor som sticker ut några mm på insidan av navet, =effektivt gänglås. Börja därför alltid med att försäkra dig om att dessa skruvar går att lossa utan svets och vinkelslip,(Det är ju onödigt att plocka bort bromsoken om man ändå inte har verktyg för att avsluta jobbet). Handbromsbackarna justeras ner genom ett hjulbultshål (precis som en gammal volvo).
7mm Insexnyckeln för okens glidpinnar bör vara av den kraftigare typen (1/2" hylsa).
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Fick igår en BRA ATT VETA anmärkning på besiktningen.
Färdbroms bromskiva bak, båda sidor, rostangrepp/lien anläggningsyta. (bromsvärden bak var 1,7vb och 1.8hb.)
Antar att det snart är dax för ett byte av skivorna:

Om man byter skivorna bak är det då läge också för att byta handbromsbackarna om man nu har skivorna borta. Beläggen tar jag för givet att man behöver byta samtidigt.

Också en fråga om mina miljökontrollvärden
CO 0.0 - CO 2500 0.0 - HC 007 - LAMBDA 1.02
Det sistnämnda (LAMBDA) verkade högt mot gränsvärdet (0.97-1.03) Något som börjar bli galet eller?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Lambdavärdet kan variera beroende på hur service är skött, uteklimat och motortemperatur. Sålänge det inte överskrider gränsvärdet behöver du inte oroa dig. Vad gäller bromsskivorna så är nog ett byte inte så dumt. Tänk också på att kolla bromsoken ordentligt. Smörj upp dem så de inte kärvar. De bakre bromsoken brukar kunna kärva rätt så mycket pga att de inte "rör sig" lika mycket som de främre oken. Handbromsbackarna kan behöva bytas, det är lite olika beroende på om de har legat på eller inte. Men som regel håller säkert ett par bromsbackar minst 10000 mil eller mera. Dock så kan det vara lika bra att byta dem när man ändå har bromsskivan borta. Kostar inte så många hundralappar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.