AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.528

Servon? låter

bl
143
bloom
325i E36
Suck, nästa grej...

Klev in i bilen och startade den igår.
Då hörde man liksom en liten motor (ja inte bilens då:-) som snurrade. När jag sen vred på ratten brölade/gnölade det -"BÖÖÖÖÖÖÖÖ". Det hela blev tyckte jag bättre när bilen blev varm. Dock idag när jag körde till jobbet så samma procedur. litet motorljud -"drrrrrrrrr" sen det ljudliga -"BRÖÖÖÖÖÖL" när man vred på ratten. Idag så har det dock inte avtagit utan låter så fortfarande.
Någon som har en förhoppninsvis "billig" ide om vad det kan vara?
Da
94
David N
E91 325dA M-sport-12
Kolla nivån på servo-oljan. Hade samma problem på en Volvo V70. Fyllde på och sen lät det som vanligt igen.

Mvh David
svintoleffe
Den kan även bröla om det är kallt ute, min brölar när oljan är kall sen är den tyst

NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER

MVH Leffe
bl
143
bloom
325i E36
Tack för tipset om servo-oljan. Har haft bilen på insp 1 för någon månad sedan borde inte det vara kollat?

Ang kyla. Befinner mig i södern. 8+ imorse.
bl
143
bloom
325i E36
Är detta något man kan fixa själv
(har tummen garanterat mitt i näven)

Var finns behållaren? (har tyvärr ingen instruktionsbok)
Måste ta ledig och åka 6mil varje gång jag ska till en BMW-verkstad.
Ringde till några lokala smurfer som ville boka in bilen någon gång nästa vecka och låta en mekaniker gå igenom bilen. Mao OM det skulle bara vara att fylla på olja så lär det ändå kosta en bra slant bara för att dessa ska "gå igenom bilen".
bl
143
bloom
325i E36
Follow up:

Det var påfyllning av servooljan som gällde. Nästan inget på stickan.
Tackar..

/ bloom
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Det var ju tråkigt att din verkstad glömde kolla servooljan. Tur att dom kollade allt annat.
MVH
bl
143
bloom
325i E36
Suck...
Inte slut på denna historien tyvärr.
Knarrandet kom tillbaka igår. Kolla då av stickan och nästan tomt igen. Kikade under och visst var det olja på marken.
Dvs läckage någonstans. Har tyvärr ingen fysisk möjlighet att komma inunder bilen förrän på torsdag. Men kan någon ge en vink om vad det kan tänkars vara? Servopumpen? Slang? osv vad som "brukar" paja.
Har ingen aning om vad som "brukar" paja, men för mig (E36 Compact) pajade styrväxeln, så det läckte olja. Dyyyrt som Dr Bosse skulle sagt :-(.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Packningssats till en servo på E30 kostar monterat och klart c:a 3000 kr har jag för mig

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligste punkterna för läckage är slanganslutningarna i servooljebehållaren (under burken med olja) eller anslutningarna till servopump eller styrväxel.
Det kan räcka att slangarna har lossnat lite eller är gamla och torra (spruckna).

Annars är det nog tyvärr styrväxeln som är huvudmisstänkt.
(inte helt ovanligt, men dyrt!)
Om det är styrväxeln, kan man testa att slå i lite Omega #917, det kan täta läckaget om det beror på torra gummipackningar och de inte är allt för dåliga.
Medlet köps hos t ex Mekonomen och kostar några hundringar, men är väldigt drygt. (överdosera INTE!)
En ny styrväxel landar nog på dryga 10 000kr med arbete!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
borgmastaren
Jag vet inte hur det är på min, men på min E36:a så delar styrservot och bromsarna på vätskebehållarna. Det kan vara så "enkelt" att när de luftade systemed efter oljebyte på verkstaden så kanske de glömde att dra åt luftnippeln ordentligt. Har ingen aning om det är det men det låter lite logiskt i alla fall.
Det sitter en luftnippel under bilen vid bromskolven. Den syns ganska tydligt om du kommer in under bilen.

Lycka till.

/Mats
Mattan
borgmastaren: De e bromsarna o kopplingen som delar på behållare! Styrservot har eget.
borgmastaren
??? Var det så det var? Måste ha varit trött den dan :)

Hade bestämt för mig att det var lite speciellt på min modell, men det kanske var fel.

Men det kanske ändå finns någon luftnippel till Servosystemet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.