|
|
|
|---|---|
|
Hej, nu är det dax att införskaffa en BMW igen! Har fått tag i fin 525i-94 som verkar välskött och bra, men det är en fråga som inte ger mig någon ro i kroppen... Bilen har den nya breda fronten, dvs den som kom som 1995 års modell på alla e34...Jag har kollat ordentligt och jag kan inte med mitt otränade öga se att den skulle vara krockad och på så sätt fått den nya fronten i efterhand. Jag har via bilens chassienummer lyckats få fram att bilen är tillverkad månad 05-94, kan den relativt sena produktionsmånaden ha gjort att den fick nya fronten?? Peter B | |
|
Den breda fronten ingick i Executive-paketet. -- fjalar |
|
| Men executive paketet fanns inte förän 09-94. Dvs "95:or" i Sverige. Så en 94 som är tillverkad 05-94 ska ha den gamla fronten. Då är den alltså ombyggd av ägaren om den har den nya fronten. | |
|
Du kan vara lugn! Den breda fronten kom på våren 1994 i Tyskland. Jag tror det var i april eller maj. Det har ingenting med Executivepaketet att göra. Du kan kolla på mobile.de. Sök på 94:or och du kommer att finna den breda fronten på EZ från ca 5/94. Mvh |
|
|
Se där ja, jag tackar för tipset om mobile.de! Jag ser dock att det varierar lite pga att det står registreringsmånad på mobile.de och en del bilar kan väl ha stått några månader från tillverkning till registrering. Men "min" bil som är tillverkad i Maj -94 har nog precis som jag misstänkte,sin originalfront verkar det som.. För övrigt ska det bli kul att åter komma in som aktiv medlem på detta synnerligen trevliga och aktiva forum igen efter ett par år utan en BMW i garaget, dock har jag gått in och smygläst ibland, vilket jag tror många med "vanliga" bilar gör... Peter B |
|
|
Nej, den breda fronten kom 9/94 på samtliga modeller på alla marknader. Innan dess så fanns den på bara på v8:orna. 540i har dessutom extra luftintag i spoilerns yttre hörn. Bytet är ganska lätt, bara huven och grillen beöver bytas, lampor och stötfångare är samma. Många bilar har blivit ombyggda, ofta i samband med en krock. Jag skulle därför kolla extra noga på en bil med bred front, som inte ska ha det från fabrik. Executive-paketet kom också 9/94, men har som sagt inget med fronten att göra. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
förra vintern fick jag min front och huv stulna, så det finns dom som "uppgraderar"...... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Märkligt att så många "uppgraderar" det måste ju innebära att typ varannan sen 5serie 1994 (regdatum 04-05, 04-08 på mobile.de är krockad eller har "uppgraderat" så vitt jag kan förstå, det låter ju otroligt i mina öron, dett måste undersökas nogrannare... Peter B |
|
|
Jag vidhåller att förändringen kom på våren 1994 i Tyskland. Jag kollade en hel del på -94, -95:or för sju-åtta år sedan och det var samma sakt redan då på mobile. Tror inte de själva bytte front på ett par år gamla bilar. I så fall borde det vara lika vanligt på 1/94, 2/94, 3/94, etc, vilket det inte är, På V8:orna 530 och 540 skedde de däremot redan från början, hösten 1992 men det är vi nog alla överens om. |
|
|
Ollen: Du har rätt, enligt e34.de kom fronten 5/94: Länk Lite märkligt att man inte införde den i Sverige samtidigt... När min E34 beställdes i september 1994, var breda fronten en nyhet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
råder ju delade meningar om den "nya" fronten är snyggare än den vanliga, själv tycker jag det är en halvmesyr vad det gäller facelift.. |
|
| Erikw>> tack för länken! Då är det ingen tvekan längre. Ja. jag blev också förvånad då jag upptäckte det. | |
|
Stort tack till dig Erikw, skönt att få det bekräftat, nu fick vi ju alla lära oss något nytt idag, själv har jag också trott att breda faceliften kom från 9/95 tills denna originalbil dök upp i mitt sökande av den mest prisvärda/roliga andrabilen... Frågan är väl bara om man kan kalla en BMW för andrabil, när förstabilen är en SEAT Toledo TDI -00 ....Kanske jag får ändra turordningen i garaget... Ganska fantastiskt att nästan all fakta finns på nätet, det gäller bara att hitta det, själv har jag suttit stort sett hela förmiddagen med min långsamma modemuppkoppling och sökt efter rena fakta kring frontmysteriet. Då får vi se om det blir en snikigt utrustat sen 525i -94 med originalbred front eller en gammal fullutrustad smalgrillad goding, 535i-88 Peter B |
|
|
Executive-paket redan till 1994 årsmodell då med smala fronten och utan M5-trösklarna några exempel på 94:or Länk Länk Länk Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Ja, de där bilarna du länkar till verkar onekligen ha hela executivepaketet, trots att de är 94:or med smala njurar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.