|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad nackdelarna kan vara med att sätta 18-19" fälgar på en E46 Coupe? Ökar verkligen risken för vattenplanning samt svårt att kontrollera bilen på dåligt väglag? Vill höra era erfarenheter! | |
Daytona |
Större fälgar kommer ju minska bilens prstanda något. Lite mindre servoeffekt blir det eftersom du sätter på tyngre och bredare däck förmodlingen. Sen kan det nog slita lite mer på styrleder och andra komponenter på framvagnen. Risken blir större för vattenplaning ju bredare däck du har. Bilen kommer spåra mer än vanligt på ojämna vägar. MIN EX:Länk |
| Det där med prestanda är väl ändå inte rätt? Vad jag har hört kan man få något högre toppfart med större däck och det skadar ju inte =) | |
|
Bredare däck = högre luftmotstånd = lägre toppfart "Större hjul" (lägre profil/bredare däck) = tyngre hjul = sämre acceleration (om inte greppet är avgörande för accelerationen, t ex i riktigt motorstarka bilar, för då kan det ökade greppet göra att accelerationen blir bättre med bredare däck) Lägre profil = stabilare uppträdande = nästan alltid bättre kurvegenskaper = snabbare på bana Men för att svara på första frågan, påverkas knappast vattenplaningsegenskaper av hur låg profil det är på däcken eller hur stor fälg man har, men väl av bredden på däcken. Breda däck är generellt mer vattenplaningsbenägna än smala dito, MEN den ökande anliggningsytan hos breda däck kan mycket väl göra att de trots det är snabbare runt en bana än smala däck, då de breda däcken trots allt generellt sett ger mer grepp innan de vattenplanar helt...(var ett test i AmS för något år sedan som belyste detta!) Lägre profil ger nästan alltid stötigare gång, då stötdämpningen i själva däcken blir sämre med lägre profil. Om man får högre toppfart med större hjul eller inte, beror nog på flera omständigheter, bland annat utväxling, motorstyrka och luftmotstånd (bredd). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hjulen behöver ju inte bli tyngre bara för att de är större... Annars bra sammanfattning. /Johan |
|
|
Läs dessa trådar: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
tycker personligen att 17" räcker på en E36, blir nästan för mkt "show" och sen så blir gummin bara dyrare osv ju större fälgar man skaffar Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
|
Icke att förglömma, kvalitet och val av gummi kan skilja oerhört mycket. Väljer du tex Michelindäck i breda 18" och jämför med asiatiska lågprisdito i samma storlek kan det kännas som natt och dag. Hade 18 (Michelin Pilot Sport) på min E46 och det var "helt okej" tycker jag, visst gick det lite mjukar med 16" original men det var inte besvärligt med det större hjulen. Iof en högst personlig uppfattning... |
|
|
15-16" tum är ju helt klart bäst,komfort etc. fast stora fälgar (17,18,19osv) sätter man ju på för att det är snyggt. Fälgarna gör ju som vanligt bilen! |
|
|
E46 är typad för 18" fälgar. Då bara för bmws orginal m-fälgar 255/35/18 bak och 225/40/18 fram. Jag har kört ett otal 330 med denna kombinationen utan att egentligen reflektera över att de känns annorlunda mot 17" orginal. Går man upp till 19" så bör man börja förlora komfort. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Tror knappast att den lilla förändringen i luftmotstånd som ett bredare däck gör är något att notera. Däremot så ökar friktionen märkbart. //Thorssa |
|
|
Thorsa, Visst märks det, tillsammans med friktionen ser det till att öka bränsleförbrukning, sänka prestandan och öka vägljudet. Luftmoststånd är en större tjuv än man kan tro faktiskt... |
|
|
Är det någon förutom här över huvud taget som har 20" tums däck/fälgar monterade på sin E39 / E46 ? Har beställt ett par Asa Loke Rims.. Första gången jag har stora fälgar, kommer komforten / vägljudet öka väldigt mycket eller är det såpass lite att man inte märker det? Bmw om du älskar att höras.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.