AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
787

piratkablar,kan man ha dom?

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Man ska ju ha ca 6ohm i en tändkabel på m70.Men jag fick hem ett set med piratkablar i dag som vid kontrollmätning visade mellan 7-11ohm.Så nu undrar jag hur pass viktigt det är med ohmtalet o vad som kan hända om det är avvikande? mvh//jacke
Paap Reeder
Hej Jacke!
Läste på microfichen - eller kanske ngnannanstans - att spolarna är känsliga.
Exvis får man absolut inte köra dem utan at gnistan "kan ta vägen ngnstans".
Har själv spräckt en spole (Hö). Den bara delade på sig och drog med slutsteget i den ECM- boxen.

Mitt förslag .... sälj piratkablarna till ngn som har en amazon eller en 240, där kan man ha vad som helst från en kattsvans till mopedspole.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Jacke!
En av mina "originalkablar"gav på tok för mycket så stiftet dog,hade av någon anledning strax över 7 ohm.Både Paap och jag har varit på en firma i Spånga industriområde där de klämmer till kablar på ett klart godkänt sätt.
Total kostnad för en kabel med hattar och klämning gick på 250:,kör omkring med två sådana och det funkar alldeles utmärkt.
Mvh Dic.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
tackar för svaren.När jag hade mätt upp kablarna så upptäckte jag dessutom att det va fel typ av hattar i lockänden,så det blir retur i morgon.Har ju korrekta värden på alla mina kablar men vill byta dom iaf för att eliminera det felet helt från listan.Har ju oxå ett stift som slocknar o jag tänker i banorna att det kanske händer nåt i tändkabeln vid gnisttillfället iaf.Lock o rotor ser ju fräscht ut oxå,men jag ska byta det med så slipper man gissa. mvh//jacke p.s paap,du vet den där verkstan som jag hade bilen på från början?Du hade ju lite svårt att tro att dom var fusknissar.Idag såg jag en till grej som hans idiotmek lyckats med.Tog bort rotorn o på den trekantiga plattans mitt sitter det ju en insexbult.På min bil,som han har haft av toppen på (o således lossat denna detalj på)har jag bjussats på ett fint runt hål istället,kommer bli ett helvete att få lös när jag börjar riva.Seriöst.......not.d.s
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej igen!
Ett litet tillägg bara,de kablar som Spånga firman fixade var inte 6an och 12an,vet alltså inte om de kan fixa till det med impulsgivarna.
Trist det är att höra om oseriösa mekar,faan de kan ju ställa till en ordentlig oreda.
Mvh Dic.
Paap Reeder
Hej jacke!
Vilket mörker!
Han har väl tagit fel insex från början och börjat "runda med".

För att kunna borra ut den måste kylaren bort för att få plats med borrmaskinen.
Har för mig att det finns dorn att köpa som i slaget roterar moturs.
Man kaske kan slipa till spetsen till ett vasst skruvmejselskärmejselskär och försöka få ett spår att utgå iifrån.

Hur kan man göra ett sådant mek?? och sedan bara lämna det till kunden och hoppas på att det inte upptäcks??

------
Imorgon skall jag montera kedjesträckaren och mäta in den. Sedan är det bara att dra dit insugsrören......o s v o s v

Jag skall också byta mina kablar och köper då original för 2600:- x 2 ty jag tror du är inne på rätt spår.
Det är inte så att kablarna är dåliga i sig men alla klantmekar som varit och rykt i dem på fel sätt har gjort åverkan.
Är ytterst tveksam till att en ohm-mätning är tillfyllest. Endel elektriker/datatekniker säger att en ohm-mätning bara säger att det just då under rådande omständigheter är kontakt men inte hur det verkligen fungerar.

Jmf att blåsa i länsmans alkotester. Visar den 0 så är du nykter just då men tar man leverprov så visar det sig att karln är alkis.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Tjena!Ja man kan ju nästan se framför sig hur han drar åt vid återmonteringen o drar den rund,märker att det är kört o slänger på tänddetaljerna o hoppas på det bästa.Har sån lust att åka dit o be honom hänga med till garaget o lossa på den åt mig.Jävla klåpare.Synd att den där prylen inte har lossnat,det hade varit det bästa.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Jag är skeptisk till den där railen som alla tändkablar ligger kors o tvärs i oxå,borde ju va som gjort för överslag.Hade det problemet på en audi en gång,upptäcktes inte föränns det vart mörkermekning med öppen huv,då gnistrade det som värsta discoanläggningen mellan kablarna.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Jag inhandlade 2 kabelsatser till 735 (1430kr st).
dessa passade utan problem då hattarna dessutom var avtagbara. (För impulskabeln till insprutn).

OHM talet ligger på 5-6,6 ca.. funkar kanon :)

Det enda som skiljer sig är att hattarna på fördelarsidan är raka, så man får karvar ur plastkåpan (den svarta på fördelarn) för att kablaget skall få plats.

Vad beträffar railsen så skrotade jag dessa då jag precis som du såg ett potentiellt överslagsproblem.

Mvh
Skalman
PETER.O
Är det inte vanliga kopparkablar? Motståndet sitter väl i
hattarna. Då kan man använda vilka kopparkablar som helst
(av god kvalite) bara man sätter dit rätt hattar.På min 733
var det så.

Peter
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här är en intressant artikel om tändkablar till M70, men den kanske ni V12-gurus redan har läst? Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
jodå,men då borde man ju kunna köpa t-kablar till 535i o byta till ett sånt f-lock oxå.Dom e ju ännu billigare.
Paap Reeder
Hej jacke!
Fördelarlocken är samma.
Problemet ligger i tändstiftshattarna.
Man måste fixa fram stift med den extra förskruvningen i änden.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap,nu hajar jag inte riktigt.Menar du den där gängade prylen som sitter på alla stift när man köper dom eller?På min m70 sitter det såna på stiften redan.Har ett set t-kablar från min förra e-34 liggandes,dom skulle passa på t-stiftsidan,men ej på f-locket utan byte till ett 535 lock.mvh//jacke
svardska
insexskallen är bara att borra bort med en 8 mm borr så trekanten lossnar, sen tar du resten med poligrip.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
svardska!!Nu hajar jag faktiskt ingenting.På min kärra ser stiften ut som på vilken bil som helst.Däremot ska det va en annan ände än normalt på locksidan,sitter som ett "tändstift" i varje hål på locket.E det den du menar??
Paap Reeder
Hej jacke!
På mina stift jag köpte - Bosch 4-tråd - går det inte att lossa toppskruvarna.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja har mekat i en m70 där insexen var runddragen , jag kom lätt åt att borra bort den med en pneumatisk vinkelmaskin , det går annars bra att hårdlöda fast sådana insex på en nyckel och sedan losar man det lätt med lite kylspray. (slipper man ju borrspån).

3G ger dig Cancer.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Men till mina hattar ska det vara den större modellen av topp på stiften.Är det inte orginal?Ärligt talat så vet jag inte ens vad ni menar med insex o borra o prylar.Har helt vanliga hattar o stift enl tabell.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
på min är det stift UTAN den lilla gängade toppen (m3) , typ "helt vanliga stift" , med insex menade jag den runddragna insexen som håller trekanten bakom fördelarlocket som jag trodde var runddragen på din bil ?

3G ger dig Cancer.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
aha nu e ja med,jag fattade det som att ni pratade om nånting på stiften,asg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.