|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är nu på slutklampen med min motor. Toppen,underdel,grenrör är klart. Har nu börjat fundera lite på insuget. Trattar osv blir det självklart. Jag har det mesta klart i huvudet ,utom en sak. Och det är hur jag ska göra med inloppet i plenum ,för att få en jämn distrubution av luften. Jag vill INTE få problem vid bänkningen med detta... Visar ju sig ofta i olika avgastempar bla om man har dålig fördelning i insuget. Jag letar tips samt gärna bilder om någon har på hur man ska utforma detta! Vet att det finns vissa trix med kilformade öppningar i rör,fönster osv för att göra fördelningen av luften! Någon som har bilder på detta? Aldrig sett det i praktiken tyvärr.. Kom med tips till mig nu! VET att det finns folk som sitter på sådant här! mvh Ante | |
|
Hittade den här tråden på Zatzy: Länk |
|
|
ja allt verkar ju vara så enkelt angående plenum och insugsrör ;) |
|
|
Ett helt ovetenskapligt tips som jag fått är att placeringen av spridarna är viktigare än att plenumet ser optimalt ut, luften hittar alltid sin väg men det gör inte bränslet! Därför ska man placera spridarna så nära insugsventilerna som möjligt, det för med sig betydligt bättre lågvarvsegenskaper också.. Men har man ett sprut med möjlighet till två olika mappningar för två utgångar kan man se till att ha en rad med spridare nära ventilen och en längre upp i plenumet för att ge mer soppa på högre varv, ungefär som att ha ett tillskott sprut som bara kommer in på högre laddtryck med överladdning.. Har du ett grenrör med uttag i varje avgasport för att mäta avgastemp? |
|
|
Hej! iXer: Spridarplaceringen är redan klart vart det blir. Och avgastemp mäts på varje cylinder. Ingen som har byggt ett seriöst fungerande insug här? Och som kan ge mig tips? Mvh Ante |
|
|
Kolla med BMW andreas..... Han har gjort några stycken. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.