AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.933

vibrationer =hardyskiva?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har haft små vibrationer i bilen från 70 till 80km/h. speciellt när man gasar normalt, brukar försvinna nästan helt när man släpper gasen. Har märkt nu att det kommer mycket små vibrationer i 90km/h. men dom känns knappt! Dom vibrationer som är vi 70 till 80 märks speciellt när motorn/bilen är kall försvinner nästan helt o hålet när man kört 1,5 mil. Kan det vara hardyskiva??? Har hört att man måste ta bort hela avgassystemet för att byta den! Kan man byta den själv?? specialverktyg? Var sitter den? Finns den någon bild på detta??

MvH Bmw 4-ever
ormen
Du har väl ETK? den finns där på bild, enkelt o byta, men en hel del jobb tills du "når den".... bl.a. avgas, ja det måste väck, i.a.f. främre delen inkl. kat., bakre burk + rör kan hänga kvar.... köp nya låsmuttrar till kardanbultarna i förväg! 6 st. (jag skulle aldrig våga sätta tillbaks gamla på en v8)

Våga vägra kollektivtrafik!!!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag bytte hardyn på min gamla 525tdsa på 45 min inklusive att hissa upp bilen och plocka avgas och dela på kardanen... hoppsan, inte dela på kardanen men skjuta ihop den. Delar du på kardanen så var noga med att märka upp den hur den satt, annars får du säkeet både mer och större vibrationer.

Diesel-räsern
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
man måste hissa upp bilen eller räcker man hissar upp fram?måste kolla i etk! Men tror ni att det är hardy som spökar?

MvH Bmw 4-ever
ormen
jag tror mer på mittenlagret på kardanen, den sitter i ett gummihus som slås sönder av minsta obalans i kardanen...

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ormen: dyrt krånligt?? Varför tror du att det är det felet?

MvH Bmw 4-ever
ormen
jag har haft det problemet på andra bmw, lager finns på mekonomen Länk

ormen
men om du nu river kardanen kolla hardyn innan du byter lagret, kolla sedan lagerhuset, kolla sedan om de två vita prickarna mellan kardanhalvorna att de syns och att de ligger i linje med varandra. viktigt som attan att märka upp kardanhalvorna om du delar den...

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
finns det nån mekartips om detta gärna bilder?!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ingen so har bilder på hur det ser ut där under? är inte så roligt att lägga sig på det kalla marken! ler*

MvH Bmw 4-ever
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
För byte av hardyskiva kolla här:Länk
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
tarzan325: vibrationer om man delar på kardan?? har haft nere kardan många gånger aldrig märkt några vibrationer....

Det fräckaste med Diesel är att man ser röken när motorn tar i!!=)
Det kan bli rejäla virationer om man tar isär kardanaxeln och vrider lite å sedan sätter ihop den i fel läge i splinsen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.