AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
473

Tvåan försvann

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej.

Var nere i Malmö och körde en eftermiddag. Stannade vid ett stoppljus och blev irriterad på den som satt sidan om mig i den andra filen. När jag skulle ge mig av trampade jag plattan i mattan , upp till 6000 var och skulle kasta i tvåan men.... den hade försvunnit. Den var helt borta så det enda jag kunde göra var att kasta i trean. Vid nästa stoppljus gassade jag på lite mer försiktigt men med samma resultat när jag skulle lägga i tvåan. Efter ca en kilometer lyckades jag på något sätt få in tvåan igen genom att joxa med växelspaken och kopplingen och sedan har det fungerat. Nu undrar jag vad det är som man ha hänt? Är det en växelförare som har hoppat ur sitt lägen för att en sprint som ska hålla kvar den i sitt läge gått isönder eller vad?

Någon sa till mig att kolla på växellådan om det stod tryckt att det var livstids garanti på den för det hade dom sett på en annan 7-serie (automat). Kan detta stämma?

"sex bakom ratten...gärna

Med vänliga hälsningar Patrik A
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hur skulle du kasta i tvåan med en automatlåda?

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Mugge: jag citerar mr-bear's inlägg:

"få in tvåan igen genom att joxa med växelspaken och kopplingen och sedan har det fungerat." Kan du hitta en kopplingspedal på en bil med automatlåda så får du min e30 :)

när du inte fick i 2:an först, växlade du snabbt då, och fick det där hemska kugg mot kugg ljudet? inte omöjligt att synkringen är sliten, speciellt när bilen har gått en bit! om 2:an går i om du växlar jättelugnt (du måste vänta på att dreven har samma varvtal) så är det troligen synkringen som är kass!

BMW, Bayerische Motoren Werke
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Mugge: Kika på vad jag har för en bil : 730i-90.
Hade det varit en automatare hade jag skivit : 730iA-90
och hade den varit längre än standardbilen hade det varit :730iAL-90.

Bmwfreaken: det är det som e lite skummt.. Det lät ingenting och det kändes som om den gick i växel men den drev inte.. Jo bilen har ju gåt en bit, är inne på 28000mil nu :)

"sex bakom ratten...gärna

Med vänliga hälsningar Patrik A
Paap Reeder
Hej!
Sitter väl samma typ av länkage på din som på min E28.
Inna jag byggde om till aut så började det bli svårare och svårare att få i backen på min.
Vid demont visade det sig att det små plasthylsorna i stagen var helt slut/borta.

Således .... köp delarna enligt ETK.
Ta ner avgassystemet.
Ta ner ia f främre kardanen.
Byt grejorna.
Sätt ihop allt och kör 28000 mil till.

MVH /// Paap R
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag måste ha läst fel.. uppfattade inte att det var automataren som skulle ha livstidsgaranti.....

fel av mig...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.