AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.517

Regnsensorn

Uf
4
Uffes
E39 A Touring -98
Har en 523iA Touring -98 som jag ej får igång regnsensorn på, är det ett användarfel eller var börjar ja leta. Torkarna går normalt enligt spaken intervall osv. men sensorn startar ej torkarna i intervallläge.
Har putsat rutan ordentligt ren framför sensorn.

Tacksam för alla tips/Uffe
Froz-523
Om du har regnsensor så finns det inget fast intervall-läge, utan första läget uppåt är för inkoppling av regnsensorn. Det man kan behöva göra är att justera känsligheten, allra helst för att få den att slå det första torkarslaget.

Uf
4
Uffes
E39 A Touring -98
Är inte riktigt med, jag för alltså spaken uppåt till första läget där får jag intervallen att starta men jag förstår att det borde vara sensorn som skulle starta/känna av.

Så vid torr ruta med spaken i första läget går torkarna med intervall.

kan man justera sensorn på något mer sätt än på vidrutertorkarspaken ?

Tacksam för alla tips./Uffe
I 3serien E46an för man upp spaken i första läget. Sedan justerar man intervallet (känsligheten i torkningen) genom en vridkontakt som sitter på själva spaken. Det är som ett litet "hjul" med 4 lägen.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På min E39 är det precis som på föregående inlägg, jag har ibland problem med att torkarna går hela tiden på intervalläget, då får jag stänga av och sätta på igen då fungerar det riktigt, även regnsensorn

CHS
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
En liten förklaring till mitt förra inlägg, ratten som sitter på vindrutetorkarspaken (långt ord) justerar hur våt rutan skall bli innan regnsensorn startar torkarna.

CHS
Uf
4
Uffes
E39 A Touring -98
Då är det nog nått fel på min regnsensor, hur jag än ställer den lilla ratten på vindrutetorkarspaken så blir det intervalltorkare (med torr ruta).
Vet nån nått tips hur man tex, kan nollställa elektroniken till regnsensorn eller kontrollmäta, nån som haft nått liknande problem ?

Tacksam för tips/Uffe
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Uffes:
Prova med och torka rent vindrutan med alkohol, så att du får bort den feta hinnan som brukar finnas.
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag läste någonstans vikten av att ha friska torkarblad
för att regnsensorn ska funka perfekt och inte gå för mycket dvs det är viktigt att det rent på rutan annars går torkarna för mycket eller hela tiden.
För övrigt är det en av de utrustningar som jag har uppskattat mest.
Mvh

Hasso
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Uffes: Jag har haft exakt samma problem på min. Lösningen var mycket enkel. Tydligen kan automatiken spåra ur av någon anledning och då måste man initsiera om funktionen i bilens dator.
En verkstad fixar detta på 10 minuter och jag fick det gratis i samband med service men annars ligger väl arbetstiden på ca 200:-
Uf
4
Uffes
E39 A Touring -98
Tack Sail (och alla andra) ditt tips stämmer bäst med min problembild, var ner till min BMW säljare som sa 850 kr för att köra diagnosen.
vad är normal priset runt om i Sverige och vet någon om man kan få kontakt med bilens dator med en bärbar dator ?
Kan man nollställa regnsensorn skälv, typ som man gör med serviceindikatorn ?

Vilken fantastisk sida och viket gensvar på min fråga tack/Uffe
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Tror inte att du kan göra initsieringen själv, eller snarare är det så att du måste ha rätt programvara för att utföra den.
850:- verkar lite väl dyrt för det är inte många minuters jobb om de inte ska köra ett helt batteri med uppdateringar.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
CHS & Uffes - låter som en känd bug i programvaran för intervallstyrningen. Denna lär förekomma på V1.3 och tidigare. Enda åtgärd är byte av modul. I bästa fall så står versionen märkt på modulen under sensorns kåpa. Borde gå att prata till detta som garantirep.

Dessutom, bland de många konfigureringsmöjligheterna på E38-> finns möjligheten att "dra ner" torkarläget automatiskt vid stillastående, dvs från kontinuerligt 1 eller 2 till intervall resp kontinuerlig 1. Denna funktion är normalt aktiverad från fabrik.

Sl
38
Sladde
540i, 97
Jag har personligen fått ett stenskott på regnsensorns "blå öga". Den tror att det alltid duggar...

Vad gör man???

Sladde
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Sladde: Har du fått en skada i ögat så ligger du ridigt till för byte av ruta. Tror inte att det hjälper att laga den med glasutfyllnad.
Regnsensorn är ett underbart tillbehör,,men känsligt för repor o liknande i rutan utöver den där lilla malören i programvaran som gör att den slutar fungera
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.