AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
831

Fråga om koniskt filter på e36

Andie_83
Tjena. Har ett konfilter på min bil. Så länge bilen är kall så går den fint, men när den blir varm så blir den lite dåsig. Har ingen värmeavskiljare till luftfiltret, beror det hela på detta? Fattar ju att kall luft är bäst för motorn, men gör det mycket på sig? Var hittar jag en sån värmeavskiljare? Tacksam för alla svar

Ha det bra

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
TobbeBMW
Bygg en egen, då får du den som du vill ha den, allt du behöver är en bit alu.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hej !!!

Som du säger när bilen är kall så finns det ingen värme i motorutrymmet , men det bästa är att du kör med original för det blir aldrig riktigt bra med öppet även om du så bygger avskiljare !!!

Mvh Nikke

Räkmackan
Andie_83
Jag funderar också på att smälla på luftburken igen, och köra sportfilter i den. Vill ha det till att jag tappar en massa vrid som det är nu, inte bra ju.

Tack

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
BMW gör inga dåliga luftboxar original. Troligtvis gör ett insatsfilter bra mycket mer än ett avskärmat öppet. Om man nu tycker att det är något fel på original.
Bygg en avskärming i ex "Wellpapp".
Jag byggde en som liknade en skokartong.. :)
Prova att bygga med wellpapp så att du får en bra form på det.
Sen åker du iväg till närmsta billiga plåtverkstad och ber att de gör en avskärmning i nån form av plåt.
När det är färdigt så gör du ett hål i avskärmingsboxen och monterar i en lång 2-3" aluslang som man kan böja, sen sätter du fast den spoilern fram på lämpligt ställe. Glöm inte att sätta ex ett myggnät eller nått annat finmaskigt nät som skydd där fram på ditt aluslang så att inte kottar och annat grövre skit kommer in.

Jag har gjort så här på min bil.
Och det funkar kanon.
Kan ju tillägga att jag inte kör med öppetfilter på vintern pgr av allt jävla vägsalt.
Det finns en hel del inlägg ang Öppet sportfilter allt ifrån att det är bara bortkastade pengar eftersom det inte ger någon effekt på en otrimmad motor och att det bara skadar motorn bla bla bla bla bla m,m,.

Jag har märkt skillnad med och utan öppetfilter.
Bilen blir piggare med ett riktigt monterat öppet filter!
KLART SLUT!!!
Kör med ett BMC tror jag det heter

Ett annat tips är att montera bort strömsladden på batteriet i ett par timmar så att så att nån form av "luftmängdmätare" får rätt data. Låt bilen stå på tomgång med kallmotor ca 10min kör sedan en lugn sväng. Har funkat för mig. Gör man inte detta så kan en del bilar bli lite skakig i sin motor gång.

MVH Jimmy

Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Dom är inte så dumma som man kan tro därborta i Munchen. Världens bästa motorer gör dom, och alla ingående komponenter är anpassade till varandra. Jag tror rent av att dom skulle upptäcka om motorerna fick för litet luft och fixa till det innan produktionsstart
MVH
Till "Harry2"
Finns vissa regler i bla Tyskland för hur många hk det ska vara i en motor för att klara vissa avgaskrav.
Kolla på 328:an den är strypt för att klara vissa krav.
Har för mig att den bla är strypt i form av en mindre luftbox än i 325:an.
Jag säger inte att man får värsta racer bilen om man byter till ett öppetfilter med skillnad känner man.

Allt handlar om driftsäkerhet och att uppfylla vissa krav när man bygger motorer skulle jag tro i allafall.

MVH Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.