AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.208

Turbo när det gäller besiktning?

No
88
No_Fear
Bmw 328i Coupé
Jag tänkte på en sak som man kanske kunde göra. Om man sätter in en turbo i bilen så måste man enligt vad alla säger plocka ner den innan besiktingen för att den ska gå igenom. Men vad spelar det för roll om den sitter där.
Man kan ju sänka trycket på den just när man ska besiktiga den så den bara laddar 0,1 bar. Då märker de att den inte är igång. Eller är det just att ha en turbo i motorrummet som är olagligt?
/Danne
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Det är inte lagligt att ha en turbo under huven även om den inte laddar om bilen inte typad med turbo. Plocka bort den och ersätt den med två rörböjar inför besiktningen så ska den gå igenom.
hur mycket skulle det kosta o typa en med Turbo?
Kanske skulle bli lönsamt?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Typbesiktning gör man endast av nya bilar, vanligtvis i hela modellserier. Det är tillverkaren eller generalagenten som tillser detta...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Du kan inte få avgaspapper på din motor som du monterat turbo på.
Även om du ex tar BMW 745i motorn som har turbo och skaffar papper på den motorn vilket går att få från BMW.
Så kommer inte BMW att ordna papper på att den motorn är avgasgodkänd i ex E-28 karossen där den passar rakt i och där det finns en gammal M5 model som har fler HK än 745i motorn (finns ju också en gräns för hur mycket hk karossen får ha).
Vilket betyder att du inte kan regbesikta bilen med denna motor.
Tyvärr så är det något som BMW verkar ha som praxis att inte låta privatpersoner flytta runt motorer i sina bilar hur som helst.
Att bygga om en 528 till 535 är inte omöjligt. Vill du bygga om den till M5 får du ett helvete för det vill dom inte, och ta motorer som inte finns i karossmodellen som standard tillåts absolut inte.
Men om det finns någon som hittar ett kryphål och löser detta bekymmer så skulle det vara många som blev glada.

/Nisse

Sugmotorer suger
Det blir inget problem med avgascertifiering om man flytta över en 745 motor till en e28, det är bara effekten som det blir problem med, men det går at lösa om man regar den som ombyggt fordon. 15kw på 100 kg.

Motorer av samma årsmodell är det samma avgaskrav på.

Livet är ingenting för amatörer...
Det blir inget problem med avgascertifiering om man flytta över en 745 motor till en e28, det är bara effekten som det blir problem med, men det går at lösa om man regar den som ombyggt fordon. 15kw på 100 kg.

Motorer av samma årsmodell är det samma avgaskrav på.

Ul
105
Ultim8
Targa: Är det inte så att enligt SFRO (om jag inte minns fel) så måste du ha modifierat din bil väldigt hårt på 3st punkter för att kunna besikta den som ombyggt fordon.

Själva motorbytet räknas inte eftersom det är alldeles för simpelt när den passar rakt i på orginal fästen. Endast en lurig böj från inloppet till turbon som måste göras, eller lite lättare kapning i ena motorfästet.

Ex på godkända modifieringar är bland annat:
Störtbåge (Inte så kul när bruksbilen helt plötsligt blev tvåsitsig).
Rör-rams konstruktion ex i framvagnen med löstagbar flipfront.
Modifierad framvagnsupphängning ,dubbla triangellänkar.
Efter att man iallafall hittat kanske tre simplare godkända modifieringar så kan man om dom fortfarande skulle krångla med motorbytet så kan man som tur är köpa bilen fri från avgaskrav för 7000kr och på så vis hinka i vilken inom ramen effektgodkänd motor som helst.

Ett alternativ är att om bilen inte är nyare än 91 så kan man alltid typa om den till Lätt lastbil med allt som hör till och på så vis slipper man väldigt stor del av motorkraven. Då är det bara att hinka i turbokitet eller motorn i sin sedemera tvåsitisiga, lastgallrade racer :P

Finns det ett annat sätt att besikta som ombyggt fordon så får du väldigt gärna dela med dig av den informationen?

/Nisse

Sugmotorer suger
Jag har själv inte läst SFROs handbok, men enligt perssoner jag har pratat med så ska det räcka med bytte av motor, växellåda, bakaxel/utväxling sammt bromsar.
Men folk har haft fel för så jag vet inte riktigt.

Köpa bilen fri från avgaskrav för 7000kr?
hur funkar det och vart kan man göra det?

Mvh Patrik

Ul
105
Ultim8
Såg nu att det var när man i samband med omtypning till amatörbyggt fordon som man kunde köpa sig fri från avgaskraven.

"Motor/växellåda/bakaxel/utväxling" kan ju gå om det är en enorm ombyggnation som tex att du bygger om bilen med ett Jeep underede. Du blir då tvungen att bygga om vartenda fäste samt en massa andra karossmodifikationer.
Det är alltid svårt att veta vart den här flytande gränsen går.
Enligt det jag vet idag så gäller följande.
Skulle du välja BMW delar av annan sort än orginal på just den kaross man har som bara är bulta dit eller bara kräver mindre modifikationer så duger det inte tragiskt nog.

Bromsar brukar man kunna byta i vissa fall för att kunna stoppa i en lite starkare motor än vad biltypen är godkännd med från start.
Minnet sviker lite här så nu kommer nog någon Volvo guru att kasta sig över mig. :)
Tydligt ex är tidiga Volvo 240. Orginal så är det lite blandade hk men inte så ofta att någon har bromsar godkända över ca 200hk med volvos egna uppgradering kan du få karossen godkänd med ca 225hk vilket gör att den får ha en V8 på 220hk istoppad i sig.

Ta gärna kontakt med dessa personer som nämnt omtypningen.
Kolla upp med dom vart dom fått sin information från eller om det är så att dom faktiskt har lyckats besikta med de mindre modifieringarna. Viktigt med detaljer såsom vad var det för bil. Vad var det för grejer orginal, vad monterade dom istället, hade dom några speciella papper på dessa delar från tillverkaren av delen, eller från bilmärket det monterades i, eller bilmärket det plockades från.
Det finns många punkter som behöver besvaras.
Men en sak som säker är, att om det är en gammal Volvo dom byggt om så är jag inte förvånad så länge som dom har max ca 220hk i motorn.

/Nisse

Sugmotorer suger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.