AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.922

Alla mätare=döda, säkringsfel?

Ri
3
Rikkard
523i -98
H-mätare, tempmätare, varvräknare, färddator, tankmätare är helt döda. Rör sig inte alls...
Instrumentbelysningen funkar OK, radion o aircondition med.
Säkringsproblem? Annat?
Har hänt en gång förut o då "fixades" felet av sig självt när jag skulle använda bilen nästa gång...
Tror det var fuktigt ute då o nu har det snöat som f-n o utetempen har gått från milt till kallare. Kan det ha påverkat?
Har provat starta om men det hjälper inte.
Bilen är en 523 i -98.
Tacksam för hjälp!
st
351
stoffe69
328ci -00
h-mätare o varvräknare borde kunna vara en abs givare. men restan? sammtidigt? skumt. kolla me en verkstad
Jag har råkat ut för liknande problem vid två tillfällen när det varit väldigt fuktigt med skiftande temperaturer. Vid båda tillfällena avhjälptes det efter att jag lånat en polares garage och låtit bilen torka ur ordentligt.

/Micke
ul
47
ulfpc
520d x-xdrive -15
R1100gs -94
Hej!
Samma sak hände mig för en vecka sedan. Det snöade och
var fuktigt både ute och i bilen, fick exakt dina symptom.
Körde bilen två mil och när jag startade bilen igen fungerade
allt igen. Mycket märkligt kan det vara något överslag?
//Ulf
Tippar på gemensam nämnare i form av lödfel på instrumentets kretskort, oftast på spänningsregulatorer (finns ett par stycken), på kontaktdon eller gemensamma jordpunkter. Hastighetsmätaren får sin info från ABS-givaren vänster bak, varvräknaren och ekonomimätaren från motorstyrningen, tankmätaren från tankgivarna bak i tanken, tempmätaren från sin givare osv. Allt passerar u-processor osv på kortet, inte troligt att felet ligger utanför kortet men fukt och temperaturväxlingar kan framkalla felet.

FP
Ri
3
Rikkard
523i -98
Tack för svaren!
Jodå, startade imorse o allt var OK igen (som förra gången alltså).
Verkar var nåt man får leva med?!
Nej då det ska du inte behöva leva med. Samma problem upstod för mig två dagar efter jag köpt bilen så jag bytte bara ut kretskortet mot ett nytt och det har fungerat sen dess.
An
82
Ante-ume
525i -92
Hur mycket fick du ge för kretskortet samt var det krångligt att byta?

Mvh André
Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Vill bara fylla i att samma sak hände mig härom veckan: Allt dött, sedan efter ett par timmar var det OK igen
bo
38
bosset
523i Touring -99
Detta hände mig för en vecka sedan. Jag drog på ganska mycket och under accelerationen dog alla mätare och dator. Belysningen i instrumentpanelen var det enda som lyste.
När jag stannat och stängde av motorn tog ur nyckeln för att sedan sätta i den igen och slog på tändningen fungerade allt som det skulle igen. Detta har inte hänt igen. Jag tror på glappkontakt i instrumentpanelen.

ul
47
ulfpc
520d x-xdrive -15
R1100gs -94
Nu igen!
Denna morgon dog hastighetsmätare samt momentanbränslemätare samt ABS/antispinn, känndes som att servotronicen inte var med heller.

Lite halkigt var det att ta sig till jobbet.

Fler förslag på felkällor önskas, kan ett dåligt batteri ge dessa
sympon?

//Ulf
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
jag har precis samma problem! fast min bil står i garaget och alla mätare är stendöda men resten fungerar..
Jag hade samma problem två gånger för 8 månader sen
jag bytte batteri och fram till idag så har inga problem
med detta.
Så vet inte om det batteri spelar nån roll?

sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
tja! bytte till ett nytt batteri i dag! o nu funkar allt klockrent!!!! mvh Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.