|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
T.P: Måste bara tillägga att du nog har rätt om dendär tiondelen när det gäller en sugmotor, men om vi snackar Saab Aero så dras de med rejält turbolagg och det tar nog en sekund innan de har fullt laddtryck på så låga varv. Hur kul är turbolagg förresten... Snabb kommentar om "högsta-växeln-testerna". Hur irrelevanta är de egentligen inte? Om man är så handikappad så man inte kan växla ner vid en omkörning så har man troligtvis inte körkort heller. Skaffa annars en automatlåda om du är så slö så du inte "orkar" växla ner vid en omkörning. Kalla mig inte BMW-köpt heller, för jag kör inte BMW till vardags utan en annan tysk med turbo och grävlingsdrift och den är defintivt inte lika orolig på vägen som dess svenska kollegor och dessutom drar den villigt upp till 6500 varv utan protest utan att mattas (i motsats till Saab och Volvos turbomotorer som helt tappar stinget vid ~5000 varv). Det går alltså uppenbarligen att bygga roliga turbomaskiner också utan att tumma på bottenegenskaperna, men där har exempelvis Saab mycket mycket att lära. |
|
|
Haglund2306: Jag åker ofta förbi Borås. Jag tittar upp till dig så kan du få studera mitt handikapp. Samtidigt kan vi reda ut om jag har körkort eller ej liksom hur många bilar jag har med automatlåda och när vi ändå håller på kan vi reda ut om och i så fall när jag har tänkt mig att skaffa en sådan! Vi människor har ju som tur är olika preferenser rent allmänt och dessutom vid olika situationer av våra liv. Jag tex har dom senaste 5-8 åren av mitt liv kört mellan 2000-6000 mil/år (3 år på raken körde jag 18000 mil med min 3.0S -72). Och även om jag tyckte att det var skitkul att då och då dra min M5:a till 7200 rpm och känna accet en bra bit över 200 så är det ju faktiskt så att man inte alltid känner för det. När man tex åker till och från jobbet. Just nu är det för mig en tjusning att känna det härliga draget i SAAB-motorn från 2000 rpm (efter att ha väntat ut den i och för sig irriterande turbolagen förstås). Efter att ha kört M5 -95 i 3-4 år så är till och med det faktum att man inte behöver dra en SAAB-motor längre än till 4-5000 rpm för att få bra acceleration faktiskt fascinerande. Det är högst troligt att jag återigen köper mig en bil i "M5-klassen" Men det är inte säkert att det blir en E39. Efter några korta provturer tycker jag faktiskt inte E39 M5 har så värst mycket mer att erbjuda än den E34 M5 -95 som jag haft. Just nu känns det som om jag borde sikta på någonting som gör 0-100 på 4,5 sek eller så för att det skall kännas som ett lyft. Jag har haft nöjet (fast det inte kändes så just då) att åka Ferrari 550 Maranello i 280 kph på riksväg 41. Kanske ett alternativ? Den har ju åtminstone resurserna! Det är bara att fortsätta att spara. Fast helst skulle jag vilja ha en VW Lupo 3L (tänk vad häftigt att kunna köra blandad körning på 0,3 l/mil). Fast det blev tvärnej från frugan som hade siktat in sig på en E39 M5. Så kompromissen blev en 9-3 Aero i stället. Den får väl duga så länge! Per L |
|
|
att bygga turbobilar är bara en brist på kunskaper inom teknologi. se bara när Audi ska knäcka M5 så måste man till med dubbla turbo för att få ut 450hk.Nä turbo hör hemma hos dieselbilarna. |
|
|
blaikarn skrev: "att bygga turbobilar är bara en brist på kunskaper inom teknologi" Ja är inte BMW helt fantastiska som besitter den oerhörda kompetens att de klarar att få ur 400 hästar ur fem liters motorvolym..? |
|
| Björk. Jag tänkte på det också. Har för mig att Audis S8 har högre trimningsgrad än M5an. | |
| trimmad hit och dit, jag har kört 9-3 SportSedan Aero. Den slår inte min 328 vid några hastighets intrevall för att inte tala om 0-100km/h. 300Nm i saaben på pappret och 210hk men det känns inte snabbare än 9-3an med 175pållar. Den gamla 9-3an med 205hk känns klart snabbare. Att saaben har mer komfort är självklart. Förresten saabs 6växalde låda i Aeron, ett skämt? Bättre lådor har man upplevt... | |
|
Yo! Kickar en 528 dagligen (e28). Måste säga fan va grymt vrid. Tror BMW la allt vrid i 528:an. Så grymt så att den där klumpen mellan bakhjulen som sitter ihop med kardan-skitet nu har lossnat och ligger och slipar på en balk eller nått. Fatta!! Skulle slira iväg från ett rödljus i samband med race(skulle knäcka en volvo s80 nånting..). Det måste ha sett snyggt ut dom första sekunderna: vi drar samtidigt men min bil typ kastats fem meter fram och jag hör ett knackande ljud upp till 5000 varv då jag släppte gas. Just det.. samtliga ljuddämpare är försvunna. Allt det där gjorde mig nyfiken. Antingen är myten om 528:ans grymma vrid sann, eller så måste jag vara världens klumpigaste förare..? /Lamella Odörus |
|
|
Abou: Att diffklumpen vurpar händer. ;) Fram med svetsen och på't igen bara. :D |
|
|
Angående acc tester på höga växlar: glöm inte att Saabs turbobilar ofta har relativt tunga utväxlingar. De ska bla kunna köras snål och tyst vid långkörningar. Min bil varvar tex lägre vid samma hastighet än polaren M5:a 3,8 ! Hur de motorsvagare bilarna är växlade vet jag iof inte... M.V.H. |
|
| Den sexväxlade lådan i nya saab 9-3 är ett fiasko och har redan kommit i en omarbetad version. Utväxlingarna var helt vansinniga på ursprungslådan. | |
fjamsetramsa |
Hur mycket NM är det i en 535:a ??? |
Axel |
305Nm. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.