AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.344

528=grymt vrid?

Sida 3 av 4
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kalle:
Tyckte inte att M3 reklamen var så lyckad kändes mer som en "efterapning" av Audis reklam till S4:an där det stod något i stil med "Snart i en backspegel nära dej".
M3 reklamen kan ickså misstolkas så att man tror att det alltid är M3 som ligger först och håller mer farten i köer:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
andersson: Efterapning det var med glimten i ögat, tom utskrivet med ;-). Audi hade tabbat sig, om audin är i backspegeln så ligger den bakom. M3an däremot ligger före. En direkt peak, mycket lyckad tycker jag. Nåja nog med off topic från min sida.
T.P Stämmer verkligen dina siffror?

Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Känns som att man tro mer på AMS egna tester än en märkesspecifik trimfirma.

///Jesper

BMWCS #5494
J.Dredd var inte så säker på det. AMS sade att Vovo S80 T6 var snabbare än BMW 540 E39. Att 540 skulle ta 7,5 sek0-100.
Så, skall man tro på det man vill höra eller skall man vara skeptisk över huvud taget ? Jag överlämnar detta till er Grabbar.

:-)
9-5 aero 370nm orginal (20sec) 350nm momentant (=konstant).
9000 aero -93 350nm konstant.
alla 2,3t med mindre än 200hk är sk lättryckare, dvs med ett mycket måttligt laddtryck.
Bara så det inte blir nå missförstånd...
Jag vet att sabbarna är dåliga 0-XXX, fästet suger!
6.9s (9000/9-5)och 7,3s (äldre 9-5/&9-3)är ju inte speciellt häpnadsväckande tider men så blir det med grävlingsdrift.
Däremot är vridet på riktigt låga varv, vid tomgång och upp till 1500varv klart bättre i 328/528 pga större volym.
Det gör ju motorn mera bekväm och lättkörd
vid statskörning m.m.
M.V.H.
Skygazer: Det är inte mina siffror, det är AMS. Att mäta acceleration inom ett visst intervall på en växel torde vara något av det enklaste man kan göra (till skillnad från 0-100) så jag betvivlar definitivt inte deras uppgifter.
Tillägg: På länken du gav så står 80-120 tiden på en 9-5 Aero (240hk) det skiljer två tiondelar jämfört med tiden AMS fick med 230hk Aeron. M.a.o. så länkar du själv till samma tider.
Detta skrev du

Acceleration 80-120 på femmans växel
Saab 9-5 2,0T (150hk) 18,0
BMW 520 (150hk) 16,4s

Länk

Saab 9-5 2,3T (170hk) 13,6
BMW 523 (170hk) 13,0

Länk

BMW M5 (E39 på 6:an) 8,2s
Saab 9-5 aero (230hk) 9,1s
Länk

Sedan till att de har skrivit 240 hästar har jag ingen aning om, för det finns bara antingen 230 eller 250. så vitt jag vet.

Men jag skall kolla upp lite andra sidor som jag har...återkommer senare
Det jag vill säga är bara att jag tycker att den klarar sig bra, fast att den har inte så många Hästar som vissa BMW har...
Sedam att BMW är en Glidarbil, det är ju en annan sak :-)
Jag bara undrar, Vem skall man tro på? Jag är inte så intresserad av prestanda när jag köper bil... inte 0-100 då menar jag, men allt annat tycker jag e intressant. Detta som står på AMS är ju långt ifrån vad som anges i BMW böcker, men tolka ni själva. Skall bli spännade hur ni vinklar det :-)

Länk
240hk kom från Saabtrimmaren du länkade till. Menar du att 9-5 aero står sig bra mot M5? M5 är ca en sekund snabbare trots högre växel, lägg även M5:an i femman så händer det nog grejor. Det som är roligast är ändå när man jämför BMW mot Saab med samma effekt och ser att BMW-bilarna är snabbare.

Jag kan inte riktigt ta länkarna du ger mig seriös när de skriver att mätningarna har skett genom att läsa av hastighetmätaren, men hursomhelst så är deras tider i stort sett samma som AMS.

Som sagt var så är det väl inte lönt att diskutera längre när vi har svart på vitt. Eller tror du att AMS konspirerar mot Saab? Jag vinklar ingenting, vad menar du?
Men såg du inte de tider som de hade om BMW 528 samt 540?? Jag tycker ju inte de stämmer alls med vad BMW lovar...
Förstår du inte vad jag vill få fram? Vissa tider på BMW som motstrider BMW själva, sedan så anser du att de har bättre trovärdighet? Bara undrar...

Jag vet mycket väl att M5 är snabb bra osv på oftast höga varm, men tycker ändå att en Bil som Areo som har minst 100 hästar mindre klarar sig fint på vad den är bäst på. Tänk på att det är 4 cylindrig motor med mycket mindre volym... Jag tycker helt enkelt att den imponerar.
Men vi kan lämna det nu för jag får en känsla att du inte vill ta till dig eller vara öppen för andra Märken...
Jag såg inga 80-120 tider, jag såg några 0-100 tider. Vad har de för relevans när vi diskuterar 80-120? Du måste förstå att det är mycket enklare att mäta tiden 80-120 på en konstant växel än att mäta 0-100. Man slipper problemen med växling, dålig förare, dåliga däck o.s.v. Ska man mäta 80-120 på femman så är det bara att lägga i femman i 60 gasa upp till 140 sen kollar men vilken tid testdatorn har i intervallet 80-120. Detta bör även den mest orutinerade biltestar klara av utan någon risk för mätfel, eller hur? Att sen de tiderna inte visar det resultat du trodde måste väl anses vara oväsentligt.

Sen när der gäller M5:an, hur många tror du har sexan i när de kör i 80? Det hade varit mer relevant att göra testet i femman även här, men det spelar ingen roll för den är snabbar än aeron i vilket fall som helst, så den är tydligen snabb även på låga varv. Vad spelar cylinderantalet för roll. Mindre volym, ja det är ju därför de har turbo.

Har jag sagt ett enda ont ord om Saab eller något annat märke i denna tråden? Allt jag har gjort är att redovisa opartiska fakta, vad har det med hur öppen jag är för andra märken att göra? Det verkar snarare vara du som har svårt att acceptera att verkligheten inte alltid är som man tror.
Undring: Innebär t.ex 80-120 att man börjar t.ex vid 60 och accelererar? På vilken växel, högsta? Blir ju lite olika beroende på 3,4 eller 5:an, och vid vilken hastighet man börjar osv. Jag trodde man körde konstant 80 och sedan tryckte på, som man normalt gör vid en omkörning osv. Det är nog meningen iaf.
Att jämföra Saab med E39 är väl lite fel, totalt sett. Både Saab och Volvo har ju öppet deklarerat att BMW (E39 t.ex) är en norm man siktar på, inget som man jämnställer sig med... Eller?
Flera motorjournalister och d:o tidningar använder ju epitetet "världens bästa bil" osv om E39 (och E34), utan att ha aktier i BMW.
Så är det...;))

FP
Det kan väl inte bli mer än någon tiondels skillnad om man ligger i 80 och trycker plattan i mattan eller om man redan har den nere, jag vet faktiskt inte vilken metod de använder.

Men hursomhelst så är det betydligt enklare att mäta än 0-100.

F.ö. håller jag med dig.
Att göra snabba bilar är ett enkelt sätt för märken som Volvo och Saab att hävda sig bland de "riktiga" premiumbilarna. Det är lättare för en biltillverkare att öka laddtrycket än att till exempel ge bilen skarp väghållning.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Ja kan ju bara konstatera att denna tråd likt många andra spårat ur men att det ändå blivigt en spännande disskusin :)

Håller Helt med Bjoerck när det gäller Volvo/SAAB och turbomotorerna! Man säger "Sportbilen 250 hästar" sen ska alla bli jätteimponerade men att sen bilen inte går att köra utan hjulspinn och ryckningar i ratt mm. det är en sida som man inte ägnar så mycket tanke åt.
Se till att skruva ihop bilarna lite bättre och låt även bilutvecklarna på SAAB/VOLVO få en kurs i körkänsla hos BMW!

När vår 520 senast var borta för lagning av plåtskada så hade vi en V70 2,4 170hk med endast ett par mil på mätaren som hyrbil och kopplingen i denna bilen var ju en ren katastrof, ingen känsla alls! Tacka vet jag BMW:ns koppling!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Körglädjen i en BMW 520 är större än i vilken Volvo eller Saab som helst.
Andersson_CSI
bjoerck

Håller med er, Körglädjen e mycket bättre i BMW, det nekar jag verkligen inte. Att det är instabillt i SAAB och troligen i Volvo oxå håller jag med om. Inte kul alls. Tyckte det bara vara intressant vad man kan lyckas med en SAAB motor nämligen. Tycker oxå att SAAB borde satsa mer på väghållning.
Andersson_CSI, håller med dig, den spårade helt ur. Vet inte om det var synd, men det kom fram intressant fakta och det är alltid trevligt med folk som slåss för deras tro om saker och ting. Men i slutändan e vi alla BMW älskare och kan alltid träffas på våra träffar. ;-) Eller hur T.P hehe...
Kör så det ryker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.