|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Skygazer: Okej vi säger som du vill. ta det bara lungt. Pss, pss, (Saab är skit ful). |
|
| LO528. Det är en sanning med modifikation att en trimmad Aero är snabbare än M5 e39. Det är en lika stor sanning att säga att en Volvo FH12 är snabbare än en trimmad Aero inom vissa intervall. | |
|
Tänkte bara det här med modifikation. Vad klassas det som, vad är original? Är det en original om man inte gjort något med den. Om en bil, samma kaross blir upptrimmad av ex BMW som M5 nu får V10 och ca 500 hästar, är det en trimmning eller original? Det jag ville säga med det jag skrev innan och då kan ju hur många som helst komma och säga att den är trimmad och det är ursäkten till att det blir som det bli, men det är ändå 95 hästar mer i M5:an. Så...spelar det någon roll då om det är original eller inte? Tycker inte man skall tracka på andra märken. Ta lärdom av dem och gör en bättre bil genom att lära sig. Har lite svårt att förstå när "vissa" jag menar långt ifrån alla nu, men vissa BMW ägare är som "förtrollade" om att det finns ingen bättre bil än just BMW. Jag har hittat många för och nackdelar med BMW. Likaså med andra märken. Var lite öppna. Jag vet att detta ämne har helt spårat ur och jag avslutar nu denna tråd från min sida...Skall försöka :-) |
|
|
Allt som tillverkas av BMW är Orginal. Svårare än så är de inte. Om de sen är en 316 Compact eller en BMW M6 spelar ingen som helst roll. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Jag hörde en gång en historia om en motorcyklist som körde väldigt hårt med sin hoj på tyska autobahn.... han svängde av in på en mack och när han skulle stanna så gjorde han en rejäl vurpa.... saken var att när han svängt in på macken så satte han ner foten i marken för att inte ramla.... men han hade kört så fort så att han hade blivit fartblind och när han trodde att han stod still eller rullade i gångfart så hade han en egentlig fart på en 30 - 40 km/h... när han satte ner foten i farten så vurpade han.... Sen om det finns sanning bakom historien eller inte vet jag inte men det är inte heller relevant.... det relevanta är att de flesta här inne, har kört så mycket dyra lyxbilar att man helt förlorat perspektiv.... precis som motorcyklisten här i fråga... här inne är det knappast någon som blir imponerade av en 320 eller 520... det är en standard slit och släng bil tycker man.... måste erkänna att jag själv har svårt att förstå varför ngn skulle köpa en 320 eller 520 när man kan köpa 325 eller 530... så jag har väl också förlorat perspektivet lite... imponerade blir man först när modellnamnet börjar M eller Alpina, Hartge osv.... Det har gått så långt att vissa inte ens blir imponerade av M3 utan kallar den för 330is eller 332is, bara för att den anses för komfortabel för att vara M-bil... det var det första jag lärde mig när jag började umgås i BMW kretsar.... Till saken hör att de flesta här i sverige inte delar "vår" syn på bilar... ställ en ny 320i utanför dörren i ett vanligt radhusområde så kommer granna att kolla in den nya lyxbilen man köpt... Här inne tycker man att 528i är en lagom bil... inte speciellt klen men inget märkvärdigt heller.... en vanlig BMW... Genomsnitts svensken har en helt annan syn på bilar.... där snittbilen är en Mazda 626 eller volvo 940.... jämför 528 med en vanlig bil som har 150 Nm i vrid så har 528i grymt vrid... 280 Nm är nästan dubbelt så mkt.... Jämfört med en S600 är ett vrid på 280Nm väldigt klent..... förmodligen tillhör han som säljer 528:an en av de som ser en volvo 940 eller 626a som snitt bilen... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Ähh! Allt under 500 Nm är tunnt.... |
|
|
Muqqw: J*vligt bra sagt. Efter det du har sagt borde några börja skämmas ordentligt. |
|
| Förstår vad Mugge skrev, men vad i hans text skulle få någon att skämmas? Jag missade kanske nån poäng? | |
|
saab körde väl med en drive att 9-5 aero spöade nån ferrari också väl? gällde väl högsta växeln mellan 50-80 eller liknande... men att en chippad Aero skulle spöa en M5 E39 ens rakt fram vid max acc tror jag absolut ej! |
|
|
Jag måste bara få tillägga att den Reklam kampanjen var de FÅNIGASTE ja nånsin sett/hört. Hur ointressant är de inte att en bil acclererar ifrån en ferrari på låga varv på femmans växel? Vilket OERHÖRT vagt argument! Ferrarin på 3an o saaben på 3an och vips så visar sig verkligheten igen. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
TP88 och andra: Jag tror inte heller att en SAAB skulle slå en M5 vid max acc! Men är det verkligen det som är mest intressant!? Är inte en vanligare situation att du ligger och lufsar i 2000-2500 rpm på högsta växeln och hinner ikapp en bil eller långtradare och vill köra om! Med en E34 M5 -95 får du växla ner från 6:an till 3:an för att få litet fart på bilen. Med en SAAB 9-3 Aero med bara 205 hp kan du ligga kvar på högsta växeln och du tar dig förbi överraskande snabbt och lätt! Förstås inte lika lätt som en M5 på 3:an men betydligt snabbare än en 6-växlad M5:a på 5:an. Troligen också på 4:an! Ligger du i tex 90-100 med en 9-3 Aero med 1 ton släp efter behöver du faktiskt inte ens växla ner från högsta växeln för att köra om relativt galant. Tro nu inte att jag inte gillar BMW! Jag är en BMW-fanatiker som bara haft BMW som första och andrabilar sedan 1979 tills i fjol. Och jag har två BMW-bilar fortfarande varav en är den bästa bil jag någonsin haft! Per L |
|
| wendtan: Reklamen som Saab använde var billjant! Än idag pratas det uppenbarligen om den vilket måste vara ett högt betyg för marknadsförarna. | |
| Det fånigaste saabs marknadsförare har kommit på är "från upplevelseindustrin i trollhättan". Kanske det sämsta jag hört någosin. Tom sämre än opels "look at opel now", men det kanske var lite ironi? | |
|
Okej, fånig är inte rätt ord. ointressant är nog mer akurat. De fanns någon liten Lancia på tidigt 80 tal med typ 80-90 hkr som acclererade som ett odjur till typ 60 km/h. Den acclererade säkert ifrån 95% av dåvarande bilparken, med gjorde o andra sidan bara 130-140. Lika ointressant i min mening. På tal om lyckade marknads slogans så minns vi väl alla "Bmw har stjärnan under huven"? BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
| Tycker den är bra, samtidigt är jag ett stort fan utav BMWs roliga M3 reklam som gjorde parodi på Auids reklam (S4an?) i backspeglarna. Kommer inte ihåg payoffen men finns säkert någon som minns? Auids var typ "snart i din backspegel" bild på audi i backspegel, medans det var en bild på M3ans akter med vy från vindrutan från audin. Hm ska se om jag kan hitta bilderna. | |
|
acey, På M3-reklamen stod det "Alltid i din framruta ;-)" , och JA den var riktigt bra, skrattade gott när jag såg den! Dock så tycker jag att Audis "Svår, Svårare Quattro"-reklam är bra den också :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Intressant hur många gånger tråden bytt samtalsämne.... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Angående Saabs elastisitet på höga växlar så hittade jag följande siffror på AMS hemsida: Acceleration 80-120 på femmans växel Saab 9-5 2,0T (150hk) 18,0 BMW 520 (150hk) 16,4s Saab 9-5 2,3T (170hk) 13,6 BMW 523 (170hk) 13,0 BMW M5 (E39 på 6:an) 8,2s Saab 9-5 aero (230hk) 9,1s Så kan vi nu en gång för alla avliva myten om Saabs oslagbara acceleration på höga växlar i s.k. vardagstrafik |
|
|
Nya Saab 9-3 Aero (210hk) gör 80-120 på 13,4s m.a.o. långsammare än en 523:a. |
|
|
Kalle: Tack! Så va det jag, audis (minde brighta?) marknadsförare använde alltid i din bakruta så va det ja. Tack. Kudos till BMWs pr killar att vara lite kvicktänkta. Ja audis nya är bra, nästan så man vill ha quattro :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.