|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte hur måna annonser jag läst (många på blocket) där ägaren/säljaren kort och gott skriver antalet hästar på sin 528 för att sedan när det kommer till vridmomentet dra till med "grymt vrid"! Hur tröttsamt är inte detta? Jag menar 528:an har inte mer än 280Nm eller har jag missat något? Tycker i alla fall att det är lite konstigt att skriva så! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." | |
|
Det är motorpressens fel som indoktrinerat sveriges befolkning om vridets betydelse.... :) Jag tycker ibland att det kan ge ett lite oseriöst intryck att skriva subjektiva värderingar i en annons... till exempel "Snygg spoiler" , "Mycket snabb" och så vidare....det är väl upp till var och en att avgöra? Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Nej, jag tykcer inte det är grymt vrid i en 528. Det är mycket med vrid i en SAAB Aero eller vanlig 2,3 liters. Faktist. | |
|
Saabs 2.3 T 185 Hkr har just 280 nm 9-3 Aero har 300 nm. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Fy skam, jämför saab och BMW. Att sitta i en 528 och att sitta in en Aero, det är som att sitta på en fin häst och en trött åsna! Jag har susttit i de tre och äger nu den fjärde så jag vet hur det är. Det är grymt vrid i en 528 om man jämför med alla andra "normal" bilar. |
|
|
Kunde inte låta bli att kommentera LO528. Visst är BMW bättre byggd men en 528 får stryk i alla register av en 9-3 Aero eller en 9-5 Aero. Jag har i alla fall inte kört en 528 som slår en Aero, om vi pratar original. Rätta mig gärna om jag har fel. |
|
|
bob: 528I Manuell har marginellt bättre perstanda till hundra än 9-3 Aero Sportsedan. Men får stryk av 9-5 aero med 250 hkr. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Jag måste väl svära litet i kyrkan jag också! Hade tills för 1 år sedan en M5 -95 med UNICHIP. Har nu en SAAB 9-3 Aero -00. Tyvärr måste jag säga att SAAB:ens körbarhet, acceleration, vridmoment osv vid alla varvtal under säg 4000 rpm är vida överlägsen M5:ans vid samma varvtal. Och det är åtminstone där jag oftast ligger och kör. Att det sedan går kalla kårar utefter ryggraden vid fullgas mellan 6-7000 rpm i en M5:a går ju inte att komma ifrån! Fast med handen på hjärtat hur ofta ligger du på dom varvtalen i stan! Eller på väg till och från jobbet? Sedan tycker jag fortfarande att BMW är en totalt bättre bil än SAAB men SAAB:en är inte så himla dum heller och vad gäller vridet vid 2-3000 rpm är det nog mycket få bilar som slår den. För 1-2 år sedan kunde jag inte tänka mig att äga en 9-3 Aero. Idag ångrar jag inte att jag "råkade snubbla" över en! Per L |
|
|
Man kan tala om grymt vrid i 540 :D... Men 528ans räcker nog bra oxå... Motorkaraktären är väl lite "roligare" oxå... När man utnyttjar bilen till fullo iaf.... Den lär ju ha lite bättre viktfördelning oxå... |
|
|
Wendtan, jag åsyftade den "gamla" Aero:n. Den gör 0-100 på 7.3 sekunder, mot 528:ans 7.5 sekunder. Fabriksuppgifter. Konstigt att den nya Aero, trots 10 hk mer, är 0.2 sekunder långsammare till 100. Inte för att det har någon betydelse men... För övrigt känns det lite fel att jämföra en Aero mot en 528, för mig är det inte samma typ av bil. Väntar spännt på leverans av 9-3 Aero cab... Måtte det snart bli SOMMAR! |
|
|
Hej Andersson_csi Har haft en e39 528iAT och har nu en 520 manuell touring. Runt 23 hästars skillnad tror man inte spelar så stor roll och inte heller faktumet att det lägre hästkraftantalet(170) inte skulle kompenseras av den manuella lådan. Så icke fallet! En 528 med automat "blåser" vilken annan "lågvolymare" som helst. På lägre varv var responsen i 528:an grym i jämförelse med den "saabmotor" jag har idag. Nästa bil blir dock en X5 elller XC90 eller kanske en Renault Espace beroende på familjeutvecklingen... |
|
| Jag tycker faktiskt, till skillnad från kalle, att vridet är relativt viktigt för just den biltypen (mindre viktig på högvarvig sportbil). En 5ser vill man kunna köra utan att växla HELA tiden. Just därför tror jag att en turbobil många gånger uppfattas som snabbare eftersom vridet på låga varv oavsett växel gör att bilen rör på sig (+/- turbolag) .Kör 93 SS Aero nu och den uppfattas helt klart som snabbare än den är... | |
|
Pat: Ja 520:in är lite i klenaste laget men i sthlm där hela trafiken är en ända bilkö spelar det inte så stor roll! :) Min tanke med denna frågan var inte att blanda in 520:in för det säger sig själv enligt mig att 528:an drar en 520 med eller utan automat!. Det jag syftade på är att man kanske tar i lite i överkant när man skriver grymt vrid när det gäller 280Nm. PS. X5 låter helt klart mer lockande än dom två övriga alternativen! (Du har inte funderat på X3?) Håller med kalle när det gäller diverse onödiga utfyllnadsord i annonser. Givetvis är det upp till var och en men enligt min mening så ger det inget seriöst intryck. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
andersson_csi: Kan jag hålla med om, grymt vrid är väl att ta i men det är väl grymt om man jämför med en vw polo :o) Utan att bli för mkt off topic finns redan en tråd om överdrivna uttryck så är ordet fullutrustad en anledning till att faktiskt skita i att köpa bilen! Mkt irriterande uttryck. |
|
D-diddy |
men jag tror att dom som annonserar med texten grymt vrid, jämför med normala bilar med sugmotorer vilket i vårt land oftast är en 1.6-2 L motor. Då är det GRYMT VRID. David. |
|
Missförstå mig inte nu herrar, det jag menar är att hela diskussionen om vridmoment är oväsentlig så länge man inte diskuterar utväxlingen också. (Eller har jag fått allt om bakfoten) Det man kan diskutera är MOTORKARAKTÄR, och det som oftast åsyftas när man skriver "bra vrid" är att motorn har bra bottendrag=hög effekt/högt moment vid låga varvtal, vilket självklart är att föredra på en stor bil, anser jag. Är ni med på hur jag resonerar? Se mastodonttråden "vridmomentets betydelse för en bils prestanda" för mer info! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jag tycker att man kan diskutera vrid hela dagarna men att jämföra en BMW motor och en saab motor tycker jag är iriterande. Det går bara inte, Det viktigaste för en vanlig person alltså alla utom de som tävlar med sina bilar är inte vridet det viktigaste utan alla andra egenskaper som motorn kan ha, enligt det lila jag vet så skulle jag gissa att upp till 90% så är en BMW motor bättre än en saab motor på vart enda punkt. Nu var ju diskutionen inte vilka motorer som är bra utan varför folk skriver "grymt vrid", nu hade ett väldigt bra svar på detta, och det var media som har påverkat folk med sina ordval om motorer. Än en gång så är vridet hos en 528 grymt bra. Sist men inte minst, lite mesigt att jämföra Aero mot 528. Tänk så här, SAAB´s värsting (puh, ucsch, fy fan) är just en Areo, jämför Aero mot BMW´s M3 då, vad händer då?. Jag tycker att överhuvudtaget så kan man inte jämföra vilken sve bil som helst mot en tysk. |
|
|
Kalle: Visst men det är svårt att få en motorkaraktär med bra bottendrag om motorn saknar vridmoment. Att man kan "växla" bort problemet med lågt vrid ger inte en bil som är stark från botten. För 80% av befolkningen är vridmomentet viktigare än toppeffekten. Hur som helst finns redan en tråd om detta som sagt :) L05258: Vilka andra egenskaper är viktiga för en vanlig person om inte vridet? Förutom bränsleekonomi då kanske. |
|
|
LO528 Trams. visst skall man kunna jämföra Aero med 528. Man kan ju definitivt inte ta en M3. Kolla på priset. Då kan jag ju ta en M3 och en Mercedes för 4 milj och flera hundra häster mer. samma sak? Nej. SAAB motorer är mykcet bättre än vad man anar. Bättre en 528? Inte en aning. Krävs mer forskning kring detta. Men det jag vill säga är att Aero, framför allt den nya modellen e en otroligt bra bil i prestanda om man tänker på allt annat än 0-100, vilket är otroligt oitressant tycker jag. Har kört Aero -03 och försökt även att köra ikapp med den på rullande bana. Alltså i rullning i olika hastigheter, och nej, det finns inte en chans. Jämföra SAAB med BMW, Tja, visst är det en klass skillnad, men tänk på det andra. Komforten tycker jag är utomurdentligt hög i Aero 9-5. Tyst och trevlig. Men för dem som gärna ligger vid rödljuset och skall spinna loss är nog inte Aero något att ha då. Men hur många gör det? Detta jag kommer att skriva nu kommer säkerligen att bli ett jäkla liv om, men detta är sant. I vissa intervaller slår en Trimmad Aero med 305 hästar en M5 Med 400 hk. Det rör sig om mycket lite, men det är fakta. 0-100 slår M5 utan problem om de sitter och sliter väl i sina växellådor, men start i olika hastigheter så slog den trimmade Aeron M5an. Även nere i på strippen i Malmö så blev en M5 slagen av en trimmad Aero, men det var i ett test i 50Km/H och till 160. SKillnaden, hundra delar. Jag anser att detta säger faktist att SAABs motorer inte är så dåliga. "i denna värld får man inte vara trångsynt" LO528, men jag kan ju säga att 528 är ruggigt trevlig, och ja, E39 är snyggare.... |
|
| Suck... | |
|
Skygazer: Hur intressant är det att jämföra en trimmad turbobil med en orginal sugbil???? Som att säga att en trimmad 2002turbo är snabbare än en orginal 9-5 aero.... intetsägande Håller med om att 528:s vridmoment inte är fel att kalla "grymt" om man har nissan primera eller golf 1,6 motsv som referens. Likväl kan jag inte säga emot nån som tycker en 911 carerra är "mycket snabb" Absolut fullutrustad är ett bra uttryck!!! =) Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.