AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
509

316 91 (E36)

Hej

Hur är 316 (E36) som bil? Jag funderar på att skaffa denna bil då jag kan få den billigt och ha som andrabil. Nån som har några erfarenheter?

//John
Och nån som vet om det är vanligt med tickande på denna 4:a när den är kall och om det är farligt/dyrt att fixa...?
Blir mycket nu men måste ju skryta med att jag tog inlägg 10000.. först över den gränsen :))
Kowalski
Har kört en 316 en gång och jag tyckte att den var för sin motorstorlek relativt varvillig och pigg. men vill du ha en billig och ekonomisk BMW är 318 E36 nog ett bättre val. Den är betydligt piggare och känns även starkare än 316. Dessutom är den inte så mycket dyrare.
Tickandet KAN bero på sliten kamaxel beroende på slarvig oljeservice (dålig olja) och kan vara dyrt. Välj därför ett ex. som är välskött med helsyntesolja.

Och du: Köp en 92:a istället, färre barnsjukdomar! Fanns en hel del på 91:orna.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
jag har haft en 316 e36 -91, körde 9000 mil utan några större problem, behövde endast byta slitdelar. Tickande motor är vanligt, ofta så kan kamaxel + tillbehör behöva bytas vid ca 25 000 mil. Min var i o f s körd 34 000 med original kam, endast lyftarna bytta vid 21 000.
Se upp med glapp i framvagn, rost i skärmkanter fram och bagageluckans underkant. Vatten i baklyktorna inte ovanligt, förorsakar att elkretsarna ärgar sönder. Silentblock och stötdämparfästen bak kan orsaka klonkande ljud.
I övrigt en trevlig bil om man inte har såå bråttom...
Tack för era svar. Den jag funderar på har gått 15500 mil (svensksåld) men tickar några minuter till den blir lite varm. Är nog inget att bry sig om. Kan det vara ventiler eller lyftare som behöver justeras?

Mvh
John
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Hydrauliska, ej justerbara...
Soton
Du har ingen varvräknare i 316 -91. Köpte en ny 316 92 och den är trevlig om man gasar på lite, skulle nog ha valt en 318 om jag var du.
Ok. Nja skulle valt en 323:a om jag hade haft pengar och så men detta skall bli min andra-bil och blir det någon så blir det denna pga att jag verkar få ett kanonpris på den. (under 30 lapp). Jag håller med om att 318 är bättre (har haft en sån) men men detta pris kan jag nog inte tacka nej till.

//John
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Soton:

Jag har varvräknare på min 316 -91 sv-såld.

/Edvard
BMW CS # 4503
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.