AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.162

Automatische Hecklappenbetätigung

Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Är det någon som vet vad det kan vara för fel på min "motoriserade baklucka" ? Den öppnar/stänger sig inte alltid när jag trycker på knappen. För det mesta surrar det bara i hydraulmotorn och inget händer. Precis samma symtom hade jag innan BMW-verkstaden bytte hydraulmotorn till en kostnad av 5300 :-, för ett par veckor sedan.

Mvh. Kentx
120
Håkan M
BMW 116i -16
Hej
Jag verkar ha liknande problem på min 530iAT-01.
Min "motoriserade baklucka" öppnar sig utan problem men den vill inte stänga. Vid försök till stängning så går motorn igång och det rycker lite i luckan men den stängs inte alls, motorn surrar bara på.

Någon som har tips till vad det kan vara för fel?

Kentx
Löste sig inte problemet med byte av hydralmotor?

Hälsningar,
Håkan
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Nej ! Nästan samma fel kvarstår. Den stänger sig själv nu men den orkar inte öppna. Om jag hjälper luckan den första centimetern så öppnar den sig i och för sig. Jag är rädd att det är o-ringarna i hydraulcylindern som är otäta. Hela innertaket måste plockas ner, kostar 7000 :-.
jag ska prova ett medel som hälls i hydrauloljan och för o-ringarna att svälla. Heter Omega 917.

M.v.h. Kentx
Har samma problem, det verkar vanligt. Skulle vara kul att höra hur det går.

/Vince
120
Håkan M
BMW 116i -16
Kentx

Hur gick det med Omega 917? Blev det nåt bättre?

Hälsningar,
Håkan
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Jag har inte lyckats få reda på volymen hydraulolja i systemet. Det ska vara 3% inblandning och det är nog inte bra att det blir för mycket. Men felet är väldigt irriterande så det blir nog snart en chansning.

M.v.h. Kentx
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Vet inte vad det skiljer mellan hydrauliken som sitter på en E38 99:a mot en E39 01:a. Min lucka ville ej öppa ordentligt eller gick ryckigt ibland, samt att kavitationsljud hördes från pumpen. I mitt fall berodde det på att det var låg nivå i oljebehållaren. Efter det att jag fyllde på så fungerade allt igen. Låter ju iof. som att BMW borde ha kollat nivån när pumpen bytes. Tot. går det ca 2-2½dl i systemet på en E38.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Jag antar att det krävs lite kraftigare doningar för att få upp en Touringlucka än en sedan. Om man uppskattar mängden till det dubbla, ca: 5 dl och tar 3 % på det.... Kan kanske vara värt att prova.

M.v.h. Kentx
120
Håkan M
BMW 116i -16
Kentx

Jag kan kolla upp imorgon hur många dl det går i systemet.
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hur går det Håkan M ? Kan du få fram volymen ?
Jag har beställt undermedlet på Mekonomen nu. (Omega 917)

M.v.h. Kentx
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Har nu haft Omega i systemet i några veckor. Ingen förbättring. Har dock fått rådet att ge det lite mer tid, så jag väntar ett tag till innan jag dömer ut försöket.

M.v.h. Kentx
ie
4
ie
525 Touring -02
Z3 2,2 Roadster -02
Hej !

Efter många turer på verkstaden har nu äntligen felet hittats. Det är dom båda "stötdämparna" som sitter under taket som tröttnat.
Nu har dessa bytts ut mot nya och luckan går upp utan några som helst problem, även när det är 10 garder -.

MVH Ingemar
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Ingemar,

vad kostade reparationen? Någon som vet om det går att koppla ur motorfunktionen och montera vanliga dämpare istället? För med motorn där så är luckan lite väl tung att öppna.

mvh Johan
ie
4
ie
525 Touring -02
Z3 2,2 Roadster -02
Hej.

Jag vet inte vad dertta totalt har kostat efersom BMW tagit detta på garantin.
Kontakta gärna Eric som är verkstadschef på BMW i Skövde (Autosalongen). Han är en klippa på den firman.
Mvh Ingemar
Ke
25
Kejo
530 Touring-06
Hej på er alla,

Är det någon som har koll på hur mycket olja som skall finnas i detta system och vad det är för olja ?

Varför jag undrar är det att jag har bytt dämparna i taket för ca 6 månader sedan och inte haft några problem sedan dess men märker nu att den inte vill öppna hela vägen, man får hjälpa till med en liten knuff så går den upp, tilläggas skall att min bil har ny baklucka sedan en vecka och vid kontakt med verkstaden som bytt luckan så försäkrar dom att dom inte rört detta enligt dom "komplicerade" system.

Men jag tycker att nivån sjunkit i den lilla behållaren som finns i reservhjulsbaljan....

Vore tacksam om någon som vet kan svara på hur nivån i denna behållare skall vara samt vad för olja som skall finnas där i.

Tycker även att den stänger lite hårt, en justering förmodligen men var ?

Tacksam för alla tips.

Gott nytt år på er alla där ute.

Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Jag har fyllt på med vanlig hydraulolja.
Lossa behållaren och fyll på så mycket som går att montera den med. Systemet skall vara självavluftande.
Du skriver dämparna ! Är du säker på att dom har bytt båda?
Enl. BMW står det i både i deras ETK och TIS att det bara finns EN dämpare.

M.v.h. Kentx
ie
4
ie
525 Touring -02
Z3 2,2 Roadster -02
Hej Kejo.

Det var intressant att läsa ditt inlägg. Jag har haft min bil på verkstad ett 20 tal ggr pga att luckan inte öppnade som den skulle. Det var efter hot från mig direkt till HK i Sthlm, om återlämnande av bilen som saker började hända.
När och hur kom ni på att det var dämparna som behövde bytas?
Ser även att du bytt baklucka. Efter att jag läst i forumet såg jag att BMW har problem med rostiga luckar. Eftersom jag har lite rost på min lucka frågade jag om den var föremål för reklamation. Snabbt fick jag besked att luckan kan bytas. Detta har nu också skett. Undrar bara varför inte detta initiativ kom från BMW. Luckan har dom ju grejat med vid massor av tillfällen.
Nu hoppas jag att min lucka fungerar många år framöver annars...
Gott Nytt år

Ingemar
Ke
25
Kejo
530 Touring-06
Hej igen,
Ska jag vara ärlig så vet jag inte om det är en eller två dämpare, vet bara att man bytt dämparn(a) som har med detta att göra.

Ska gå ut och kolla nivån i burken, har den minskat så är det något lurt men vad...

Börjar ledsna nu, kanske man borde börja åka taxi istället dit man ska, ser ut att bli billigare i längden...dom flesta har ju cykelställ så då kan man ju ta med hojen och cykla hem !

Fast den tanken försvinner snabbt när man ser bilen och stiger in i den och känner skinndoften.

/Kejo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.