|
|
|
|---|---|
m_johan |
Har en 520i -89 som jag har bytt vattenpump på.. När den står på tomgång i runt 20 minuter så är värmen okej.. Men det bubblar som fan i kylet...Kan ju bero på att det är luft i systemet och att jag har inte har fått ur allt.. Men grejen är den att vattnet blir kokhet och när man åker iväg med bilen så går den varm direkt.. Så hur märker man att den trycker ut komp i vattnet? Jag har ingen olja i vattensystemet och ehller inget vatten i oljan.. Tycker inte att den trycker ut så mkt vita avgaser..visst lite .,.Men det kan väl bero på att det är vinter osv? Vad kan man kolla? Om det är så här att kompen bara trycks ut och inget annat läcker, kan man då säga att det bara är packninngen som har sett sina bästa dagar o att inte toppen är sprucken? För om toppen hade spruckiot så borde man väl kunnat se läckage iaf? Är inte som hemma på det här... Glad för alla svar jag kan få angående det här problemet.. |
| Du har fortfarande luft kvar i systemet! Då kokar det i expansionskärlet! Fortsätt lufta tills det släpper. Om toppen eller toppackningen hade gått så hade du haft vatten i oljan=grå geggig smet. | |
|
Du kan be en verkstad göre en CO koll av kylarvätskan. Då ser du om kompet går ut i kylarvätskan. (Ungefär som att kolla glykolhalten). Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
m_johan |
per_j82 ... Du menar alltså att det garanterat inte har gått sönder något om det inte finns vatten i oljan? Min olja är nästintill svart och inget "lödder" på oljelocket så långt ögat kan nå heller för den delen.. Kan det inte vara så att komp trycks ut men att vatten inte går in i oljan? |
m_johan |
perj_82 : En sak till föresten..:P Nu när jag ändå frågar dig.. Om bilen har kokat.. Finns det då enligt dig en chans att allt är helt iaf? Om det nu inte finns något vatten i oljan.. Det ryckte nämligen om bilen.. Vet dock inte ifall det var ifrån skivorna.. Det var typ blaskigt och skitigt ute den där dagen jag körde.. O jag körde relativt hårt.. Men som sagt.. Inget vatten i oljan, vet ej om bilen har kokat.. Men om den hade det.. ? |
|
De behöver inte vara så att du har vatten i oljan. Har topplockspackningen gått sönder på rätt ställe så trycker den kanske bara ut komp in i en vattenkanal å då brukar de bli ett onormalt övertryck i kylsystemet. Om du öppnar locket till expansions kärlet och varvar bilen lite kommer det att bubbla mer och dessutom lukta avgaser i kärlet om nu packningen farit.Tror mer på att de är packningen och inte toppen. Har bilen kokat är risken överhängande att toppen slagit sig(få bara hoppas att det är packningen).Har själv kokat en 323a när remskivan på veven lossnade så vatten pumpen stannade,men den klarade sig så de är inte lag på att toppen slår sig för en kokning. De ä roligt nästan jämt... |
|
|
Jag hade samma problem m_johan, men jag luftade som fan och sen blev det bra. Du lär ha en luftficka som är svår att få ur. Ta loss slangen på motorn som går från övre delen av kylarn och häll i där. Det passar perfekt att ta 5 liters dunken som du har glykol + vatten i och sätta kylslangen på. Sen vänder du uppochner på dunken och låter det trycka igenom systemet. Jag använde typ 20 liter vätska innan luften gick ur. Man får hälla på, starta bilen, hälla på och starta igen osv. Till slut så är luften borta. Jag vet inte säkert att all luft är ur systemet men den stiger ej i temp iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.