AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
701

Nån annan som har en teori?

Visa användare
4
Percy68
316i Sedan -93
Tjabba!!!
Har under tre månader nu letat varför min fjuttiga 316 tar sån tid på sig att få oljetryckslampan att slockna.
Under senhösten började lampan att ta längre tid på sig för att slockna ju lägre temperaturen kröp under nollan.
Har bytt oljetryckskontakt och experimenterat med olika märken både på oljor å filter....dock inga biltemaprylar.
Jag har använt kvalitetsoljor och filter från kända tillverkare samt BMW orginal.
Har varit på BMW verkstad och framfört mina synpunkter och dom har varit i kontakt med BMW Uppsala, men dom har aldrig haft nån större omsättning på oljepumpar eller oljetrycksventiler. Det enda relaterade fel dom har varit i kontakt med var när en kunds 318 tog tid på sig för att lampan skulle slockna var att det var så mycket kondens runt pickupen i tråget så att det frös runt den.
Men jag har ingen kondens i min motor då jag åker långt med den varje dag.
En teori kan vara mek, slitage, den har just passerat 21500mil. men jag har servat den var 1000mil då jag själv är utb, bilmek. Köpte bilen -97 och har kört nästan 10000 mil sen dess. Ska kolla oljetrycket med en mekanisk mätare nu i veckan och då får jag nog domen om det blir en en renovering...

Jag vill gärna att ni spånar lite här....jag är tacksam för varje svar, då lyfta ur motor å renovera, samt plöja ner mer pengar i bilen aldrig är kul.

PS: Den går bättre i snöföre än min sambos SAAB...HeHe DS

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla in Mackman´s inlägg i: Länk

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen backventilen i botten av filterhuset.

Släpper den tillbaka oljan så tar det ett tag innan det blir oljetryck i motorn. Därav lyser lampan i 10-15sek

Mvh
Visa användare
4
Percy68
316i Sedan -93
Tack grabbar!!!!
En annan var och nästan beställde helren, sats till motorn.
Tur att man frågade först.
"Om man inte frågar...får man inget veta"
Visa användare
4
Percy68
316i Sedan -93
Hallå där!!!
Nu har jag hittat felet med oljetrycket.....
Det var trågpackningen runt intaget till pick-upen som hade spruckit litet...därav det låga oljetrycket...pumpen sög liitet luft och sen man stannat motorn så läkte oljan tillbaks till tråget.
Så nu har man en "ny" och pigg motor..hehe. Oljetryckslampan slocknar före laddlampan nu.
Så alla med en M40 motor: det kan vara trågpackningen också som strular om du har fel på oljetrycket.
Packningen kostade 100 spänn, så det var ett billigt fel. Men det tog lite tid å byta den då man måste lyfta motorn...men det gick.

"Full fart spar tid"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.