|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har tittat på en del Z3'or i TY...se tråden "Kan man lita på denna..." Undrar nu hur de förändringar som är gjorda på en bil kommer att hanteras vid registreringsbesiktningen vid import av tysk bil. I Fahrzeugsbrief står ju alla ändringar, men inte speciellt noggrant angivet (t.ex. inte vilket märke på den nya fjädringen). Jag har ringt och frågat och man inte vara säker på att få igenom bilen om det finns ändringar gjorda angivet i Fahrzeugsbrief. Till exempel icke orginal fälgar, icke orginal fjädrar och dämpning...däck? Har ni ngn erfarenhet? | |
Fredrik Wennerholm |
Hej! Ok med ej original däck och fälgar. Fjädrar kollar de inte på reg. besiktnigen. Vad som inte är ok, är mer typ trim och dylikt. ex. besiktigade en 325 coupé förra året med 17" ej BMW fälg och 235/40 runt om! Köpte du bilen? Ska till Munchen imorgon:-) Lycka till! Mvh Totti |
|
Nepp inte ännu... :o) |
|
|
När jag besiktigade in min BMW frågade jag min besiktningsman om just detta med större fälgar, men med angiven dimension i briefet. Bes.mannen sa då till mig att han inte godkännt om jag glidit in med 18" vid reg.besiktning. Vid vanlig bes. hade han inte anmärkt, sade han. Jag blev lite förvånad men frågade inte mer. Är det verkligen så? Jesperado, kan du reda ut detta? Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Nu e det så här att om man har en icke helbilsgodkänd bil typ en 325:a som är ändrad så anmärks i princip inget, även om det står i fahrzugbrief. Men skulle du reg.bes en helbilsgodkänd bil typ en 328:a så skulle det anmärkas på allt ex, fjädrar, däck, fäljar, avgas, det mesta. Sen om ändringarna inte står i fahrzugbrief kan det vara lite svårt för bes.mannen att bevisa om ex. bilen är sänkt (om det inte är en vulgär sänkning eller fjädrarna är av annan färg!) Men däck dimension finns alltid med i briefet... Hoppas det rede ut lite... Helbilsgodkända BMW kom ungefär från 95-96, typ e39, e36(m52) etc... |
|
|
Till viss del rätt. Reglerna är samma som för bilar i trafik i Sverige, är bilen helfordonsgodkänd får bara de dimensioner som godkänts av tillverkaren användas. Men det är ingenting som normalt kontrolleras vid en registreringsbesiktning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej! Jag har hittat en helbilsgodkänd bil med s.k. sportfahrwerk, sportchassi, som jag funderar på att importera. Jag lånar den här tråden lite och undrar följande: Förutsatt att sportchassit är monterat från fabrik, är det då normalt noterat i FzB? Innebär detta i så fall att bilprovningen inte har några synpunkter på chassiförändringarna eftersom dessa gjordes av tillverkaren, och därmed betraktas som originalutförande? Eller behöver jag ett särskilt intyg från generalagenten? Innebär det problem vid regbes om sportchassit inte finns noterat i FzB? För det fall att man anmärker på sportchassit vid regbes och det inte finns noterat i FzB, räcker då normalt sett ett intyg från generalagenten? Det gäller för övrigt en Merca med w210-karossen om någon har några särskilda erfarenheter av dessa vid import eller hur Merca brukar göra med just chassiförändringar från fabrik. Sorry angående märket men med stor barnvagn är denna kombi outstanding! Mvh Erik, Bromma |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! sportchassi från fabrik går igenom utan problem, eftersom det omfattas av helbilsgodkännadet (såvitt jag vet). det som blir problem är om bilen är sänkt med tillbehörsprylar, och tex den nya totalhöjden är införd i briefet, eller att maxlasten är sänkt. då är det av egen erferenhet kört, jag fick åka till BMW och fixa intyg. om man ska hårddra det så är inga förändringar som påverkar helbilsgodkännadet och är införda i briefet godkända. undantagen är (antar jag) dragkrok, bensinvärmare osv. Kanske Jesperado kan bekräfta detta? andra hjul ställer också till problem, exempelvis om de är införda i briefet och de är bredare än orig, vilket kan sänka maxlasten om de tex tar i skärmkanterna. jag har åkt dit på OZ-fälgar på en calibraturbo, eftersom det nya offsetet var livsfarligt. för min egen del så chansar jag inte, jag har fått igenom sportavgassystem och tillbehörsfälgar, men om jag hade vetat om att bilen haft detta vid köpet (jag köper oftast osett) hade jag nog inte chansat. Mvh Johan |
|
Ett fabriksmonterat sportchassi är inga problem. Gäller det effekthöjande åtgärder som är införda i briefet ska den inte bli godkänd. När det gäller saker som chassi och bromsar tillåts inga större modifieringar, men en "normal" sänkning är absolut inga problem. Likadant ska det vara ganska extremt om dimensioner på däck/fälgar ska föranleda ett underkännande... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Toppen, tack för era svar. Innebär alltså ovanstående att det normalt inte framgår av briefet om bilen är utrustad med sportchassi från fabrik, eftersom även den varianten omfattas av helbilsgodkännandet? Eller om det finns noterat i briefet torde det vara daterat i närheten av bilens första registrering? På så sätt skulle man lätt kunna se om sportchassi/sänkning osv är från fabrik, är det inte det borde det vara infört i briefet och daterat senare än första reg? Som framgår av mina frågor är inte jag heller mycket för att chansa! Slutligen Johan, lite offtopic, har du tagit hem fler Mercor än din nuvarande? Har du i så fall fått någon uppfattning om hur Merca-handlare är i förhållande till BMW-handlare när det gäller lämnande av uppgifter, uppriktighet osv just när man köper bilen osedd? Eller är det ingen skillnad? Och för övrigt, köper du bilarna osedda i den bemärkelsen att du inte sett de på bild och helt går på säljarens uppgifter? Jag är nämligen själv på väg att låta Eurotransport ta hem min bil, det verkar otroligt bekvämt och med mina kalkyler billigare än att åka själv. Men man missar trots allt på-plats kontrollen av bilens skick. Mvh Erik, Bromma |
|
|
Är det verkligen ingen som har några synpunkter eller svar att dela med sig? Mvh Erik, Bromma |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! missade att du lagt in ett till inlägg. Hur som helst, jag köpte naturligtvis min E420T på BMW.... Jag tror att mercahandlarna är minst lika seriösa. Tyvärr är dock inte W210 lika välbyggd som E39, eller också har jag fått tag på ett måndagsexemplar. Jag har haft en hel del strul med den, men man får väl skylla sig själv när man är otrogen.... Jag är inte riktigt med på vad du menar om sportchassit, men står det inga ändringar infört efter första regdatum i briefet så skulle jag vara lugn. Mvh Johan |
|
Hej! Tack för dina synpunkter. Jag borde förstått att du handlade även Mercan på BMW. Jag såg för övrigt inlägget om ditt ESP-strul, löste det sig smidigt? Det verkade kunna bli dyrt i sämsta fall. Med mitt svammel om sportchassi menade jag följande: Är bilen utrustad med sportchassi från fabrik är det: 1 Inte noterat alls i FzB eller 2 Noterat vid en tidpunkt i nära anslutning till första reg Är bilen utrustad med sportchassi i efterhand så är noteringen i FzB gjort vid ett senare datum än första reg. Men lugnast är nog som sagt att inte ha någon ändring alls i FzB, min melodi! Mvh Erik, Bromma |
|
| Fabriksmonterad utrustning är inte noterad i FzB. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Johan. Du har nog fått ett måndagsex. De W210 som jag har kommit i kontakt med har varit perfekta. däremot upplever jag det som om att MBn är "m,jukare" överlag dvs en mer pysbil. Kanske det kan uppfattas som sämre kvalitet då BMW är hårdare? ;) "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.