|
|
|
|---|---|
Mia med lilla 320n |
Har någon hört talas om en motorlja av märket Sanoko? Skulle köpa Castrol olja till bilen men enligt försäljaren så var Sanoko olja lika bra och BMWs andra val vad det gäller oljor. Känner mig lite skeptisk till detta. Vet någon om det stämmer? |
|
I mina öron låter det som om han försökte "lura" på dig en olja som han har högre provision/förtjänst på...Har aldrig hört talas om nåt oljemärke som heter "Sanoko",låter japanskt:-).Förvisso kan oljan vara bra ändå om den uppfyller dagens gällande "kvalitetsnorm" dvs API SL...Mitt tips är dock att köpa en annan olja,tex Shell Helix Ultra 5W-40(API SL).Kostar ca 400/4L på Mekonomen o funkar utmärkt i din motor. "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Sunoco (Länk kanske han menade... Att det skulle vara bmws andrahandsval vet jag inte om jag vågar tro på heller. Bmw kör med Castrol punkt. Tidigare hade man Mobil punkt. |
|
Mia med lilla 320n |
Ok, tack för hjälpen! ...Trots ditt elaka påstående om att min handväska skulle vara välfylld :) |
|
400 kr för 4L, det var inte billigt det... jag köper ju 4L Mobil 1 för 375 kr och 4 L Valvoline Syntech (eller vad den hette) för 345 kr... fast mekonomen är inte kända för att vara billiga.... |
|
|
Hur skulle ja kunna veta att du va blond??:-)De där e menat mer som ett skämt:-).Fast vissa lever ju verkligen upp till det oxå*hehe* "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Kör själv med Sunoco efter att ha hört att den ska vara bra (plus att jag fick ett bra pris). Den uppfyller iaf gällande krav. Den är dock inte så mycket billigare än Mobil 1 eller Castrol. För övrigt tycker jag det här med motoroljor är en stor jungel. Det är så mycket disskusioner fram och tillbaka utan att folk verkar veta riktigt. |
|
|
Ztephan, Visst är oljor en djungel men det går att navigera sig även på det området. :) |
|
|
Jo visst går det men mycket "fakta" tycker jag känns osäker. Men det klart, om man håller sig med olja som uppfyller kraven och byter den regelbundet ska man nog kanske inte behöva oroa sig så mycket. |
|
|
Mugge: Var köper du det? |
|
|
Dessa oljor köpte jag till min förra bil 525i. Mobil 1 köpte jag på HCJ i Göteborg, för ett par månader sedan och valvoline köpte jag på MDB i Malmö, men de finns inte mer :-( Om du bor i Göteborg så rekomenderar jag HCJ.... bra och han den lite äldre herren som jobbar där är kunnig.... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
ormen |
Väcker tråden lite... köpte Sunoco (5L) för att testa, den hade samma pris som Mobil 1 (4L) eller t.o.m. dyrare än Castrol Magnatec 4L... Den är BMW godkänd i.a.f., "BMW" står med bland alla godkännanden... MEN, jag tror att det där med API klassen kan man ta o slänga i väggen, det utförs ju i en av de mest korrumperade länderna, och det verkar som alla (det finns en hel djungel) Amerikanska oljorna får det senaste klassifieringen...bara sådär... litar inte på deras normer mm. JAG tror att API=skit Jag utgår från denna olja t.ex. LEICHTLAUF 10 W-40 HD som säljs t.ex. på Länk nu är denna olja tysk som jag förstår, men den är ändå klassad av API... hällde i den i M50:n, och genast börjar den rassla och låta illa i lyftarna, oljan rekommenderas till M50... men så är det, man ska bara hälla i det som BMW rek., inte det som oljetillv. själv rek. Nu var poängen med inlägget att API är korrumperat, tror jag, precis som ACEA och alla andra globala sugauttredjevärldenföretag! |
|
Den där oljan finns på Clas Ohlson också. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.