AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
740

Vattenkylning av turbo

Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Jag har en m20b25 som jag ska ha 2st 16T på, tycker ni att man ska låta de kylas med vatten eller ska man strunta i det?

Funderar på om de blir för mycket för orginalkylen att ha två turbosar att kyla extra?
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Tycker att du ska koppla på vattnet till dom. Av erfarenhet vet jag att lagerhuset o dess tätningar inte mår bra av värmespridningen som uppstår när du stänger av motorn. Tryckhuset blir onormalt varmt på bara 5 min. Vattnet hjälper en hel del. Ett gott råd bara.
Vattenreturen från spjälhusförvärmningen kan funka.
M.V.H.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Jo man kan väl ta den där eller från slangarna som går in i coupen. Men frågan är egentligen hur kylaren sväljer den extra värmen. Funkar de med orginalkyl?
Har ju hört att många toppar spricker pga otillräcklig kylning vid turbokonventering.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
AddeK: du kan ju ta å sätta en mindre kylare efter returen från snurrorna, så vattnet är lite mera ner kylt när det kommer in i "vanliga" systemet.
går säkert att fixa nån bra löning på det sättet.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Är inte pga dålig kylning som topparna går åt helvete, snarare att höga förbränningstryck/spikningar trycker ut packningen så avgaser tar sig in i kylsystemet o då blir det bara en stor luftbubbla i toppen och luft kyler dåligt......

Koppla aggregaten i serie med förvärmingen till spjällhuset, enkelt då det är samma dimension på anslutningar.

Värmeenergin som tillkommer är försumbar i förhållande till det som kyls bort i topp och block.
Du får större variationer då kupevärmen slås av eller på.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.