|
|
|
|---|---|
Leibel |
har svarvat ned upphöjningen på kolvarna på min m10 motor 2.5mm enligt rekomendation här på forumet. skulle gå att ladda 1.7bar då. har nu efter mycket funderande tänkt mig att enbart plocka ut ca 200hästar (kanske ett par till men max ca30hk till isåfall), andvända en omsvetsad 200sx intercooler med vatten sprut på, t25 turbo och ladda ca 1.2 max! sammt köra med ca 40% etanol i tanken. är nu rädd att ja tatt för mycket o kolvarna och tillsammans med den lite tjockare toppackningen kommer att ge mig "onödigt" lågt komp. visst är de bra att ha marginalerna på sin sida men tycker nog att ja har både hängslen och svångrem nu.... vad tror ni? har läst mig till här att man kan ladda nästan en bar med orginal kompression och då känns mina kolvar ännu mer "overkill". visst är ICn inte stor och jätte effektiv men den kommer att funka lite iallafall. vil inte förlora onödigt med hästar och framför allt inget vrid! tips, förslag, funderingar, teorier och fakta mottages tacksammt! mvh stellan leibel |
| va har du för komp nu? | |
Leibel |
orginal komp ska de vara mig veteligen, dvs 10bar. har topp från en -84 med k-jet nu och block och botten del från en -87 och när ja gjorde ett komptest visade det 12 bar men ja litar nog inte riktigt på den mätaren =) kolvarna jag ska köra med är från gammla k-jet blocket från -84. ska även köra med det gammla blocket tror ja. |
|
Men vad har du för geometriskt komp? /// Kristian |
|
Leibel |
vad är det? |
| Smalare packning eller mera laddtryck, hehe... | |
|
Geometriskt komp och kompressionstryck är två helt olika saker. Geometriskt kompressionsförhållande är förbränningsrumsvolymen i förhållande till slagvolymen. Det du mätte upp är som sagt ditt cylindertryck vid kompression. |
|
|
Det geometriska kompet är förhållandet mellan cylindern och förbränningsrummet tex en 2 liters 4:a = 500cc/cylinder Och den har tex 50cc förbränningsrum då blir kompet (500+50) / 50 = 11:1 /// Kristian |
|
Leibel |
hur räknar ja ut det lättast då? |
Franke |
Leibel: När min 318 laddade 1,7 bar så hade jag skenande laddtryck,ej fullgas och maxvarv på bilen. Var nog nog väldigt nära marginalerna. Sänkte laddtrycket lite men det skenande fortfarande lite grann vilket gjorde att jag sköt toppackningen när den började spika och ja varvade fullt ut. Misstänker att det blev lite missförstånd i det inlägget du syftar på. 1,7 bar är knappast en rekomendation från mej! Mvh Danne |
Leibel |
ne då läste allt det ochså =) |
Franke |
Vad bra! Blev lite orolig =) Lycka till med bygget! och börja lugnt med laddtrycket. |
|
Du behöver inte vara orolig att du har för lågt komp, den kommer att fungera bra ändå. Vi har kört ända ner under 6,5:1 i komp utan att det har känts som ett problem. Visst bli motorn något mindre effektiv, men med så liten turbo har du laddtryck i princip jämt som hjälper upp den effektiva kompressionen. Sätt dit en packning med normal tjocklek så duger det nog gott. |
|
Leibel |
tackar nu kan ja äntigen sova gott i natt då =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.