|
|
|
|---|---|
ormen |
Jag blir aldrig klok på oljor.... där det står angivet "ATF" på servobehållaren, har jag alltid hällt på Dexron II. Kan man köra Dexron III i Dexron II specifiserade system? Våga vägra kollektivtrafik!!! |
ormen |
Förtydligar: Skall byta servoolja, frågan är om Dexron III kan användas ISTÄLLET för Dexron II? (Dexron II skall det egentligen vara men III:an är bättre kvalitet???) Ingen som vet? Våga vägra kollektivtrafik!!! |
|
För att röra till det lite. (märk väl att jag inte vet hur det är med e34:or) Min gamla harv (e24) ska ha CHF-olja. Föräldrarnas e39 ska ha CHF-olja(står på locket samt att BMW säger så), MEN det står ATF i instruktionsboken... Kanske ska du också ha CHF? Bara en fundering... mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
| Man ska titta efter det som står på servobehållaren, det är den som gäller oavsett vad det står i instruktionsboken. | |
ormen |
Jo, jag vet det där med CHF/LHM, men dessa skall i första hand användas till bilar meg nivåreglering om jag tolkar böckerna rätt. Nu är det så att det står ATF på behållaren (har stått så på alla mina BMW), och i de flesta rep.handböcker jag har står det Dexron II, men jag misstänker att när böckerna trycktes fanns inte Dexron III. Instruktionsboken säger inget om Dexron, står bara det vanliga "BMW godkänd" - tjaffset.... finns det ingen oljeexpert nu när man behöver lite hjälp? Våga vägra kollektivtrafik!!! |
|
När jag bytte i servot hade jag samma funderingar men där jag köpte oljan (dexron III) sa dom att den enda skillnaden var att den är något bättre till dom nyaste autlådorna men lika bra som dex2 i servostyrningen. Hoppas det ger lite info. ----BMW ///M3--- |
|
ormen |
ok. grejjen är att jag har kvar massa Dexron II som jag inte vill kasta, men har hittat Dexron III hemma också, jag sköljer väl igenom med ett par liter D-II, sedan kör jag i D-III. kan inte göra nån skada i.a.f.... Våga vägra kollektivtrafik!!! |
|
Skillnaden är att Dexron III på något sätt är bättre anpassad till elektroniken i morderna automatlådor. Tror inte att Dexron II har sämre smörjegenskaper tex. Och då kan de ju inte spela nån roll vilken man använder i servon. Ingen elektronik där. Rätta mig om jag har fel. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.