|
|
|
|---|---|
|
Ja, kan någon tala om var jag ska leta. Jag blir av med hela 3A. Jag är less på bil jävels, har haft den i två månader och 2000 problem har dykt upp. | |
|
Mät strömförbrukningen medan du tar bort en säkring i taget. då ser du var du ska leta. Automat är bekvämt |
|
|
Tack för tipset. Men.. Hur testar jag strömförbrukningen men hjälp av en Ampermeter. Varför jag vet att den drar 3 A är att jag var hos en batteriserviceställe och de hade någon special apparat som kunde se exata ström förbrukningen. |
|
|
Jag har tagit bort säkringen till telefonen pga att jag inte använder den, det kan inte vara det som spökar eller? |
|
| Har du bensinvärmare på din bil? Vår 540iA -01 har bensinvärmare och den drar ur batteriet på nolltid! Något galet alltså. Kan kanske vara det isåfall? | |
|
Det drar alltså ström när tändningen är frånslagen ?? Thomas |
|
|
Verkar som den kanske inte går ner i sovläge (efter 16 min), då drar den ung. 3A, vilket i sin tur kan bero på olika saker, styrs av grundmodulen. Först 16 min efter allt är stängt och avslaget så kan man mäta, gjorde verkstaden så? Så fort man öppnar skuffen för att mäta så går bilen ur sovläget osv, eftersom det är lite besvärligt att kolla så har BMW-verkstaden ett särskilt program i servicedatorn som gör att man slipper vänta ut tiden osv. Allt kanske är normalt, men batteriet är kass och/eller nästan urladdat? FP |
|
|
Batteriet var (idag) helt okej enligt batteriservice i Stan. Så det var nog därför den visade 3 A alltså då har den inte gått och lagt sig. MEn om man öppnar skuffen och låser bilen. Och efters 16 min går den i sov läge då? |
|
|
Du behöver inte låsa, bara stänga alla dörrar osv. Lyset i skuffen skall släckas efter 16 min, börja med att kolla detta. Om allt verkar OK så får man börja plocka säkringar och kolla strömförbrukning med en amperemeter. En tångamperemeter att mäta direkt runt kablar osv är mera underlättande än säkringsplock. Obs att bilen måste vara i sovläge, annars blir det missvisande. FP |
|
|
Hur kollar jag ström förbrukningen. Vilka kablar ska vart på ampermetern. |
|
|
Instrumentet i läge A, t.ex 10A-området, mät över den tomma säkringshållaren, en efter en osv. På multimetern flyttas röda kabeln till uttaget märkt 10A, men är du osäker så bör du ta hjälp av någon som är säker, det är viss risk för misstag vid strömmätning. FP |
|
|
nej men det är ingen fara. Men kan man inte test på nått sätt hur mycket ström som går igenom kabeln som är kopplat till minuspolen på batteriet. |
|
|
Du måste ha en amperemätare alternativt en strömtång. Med strömtång kan du lägga den runt + batteri kabeln på bilen och mäta strömförbrukningen, om den drar mycket ström efter sovläge kan du rycka en säkring i taget tills förbrukningen går ned. Med amperemätare med kablar kan du lyfta bort + kabeln på batteriet och koppla i amperemätaren emellan. Se till att mätarna tål den förväntade strömmen. FAF |
|
|
Jag gör ett försök imorn, Tack alla för tips och åsikt! Februari verkar bli helvete månaden för mig. |
|
|
Ska du använda en vanlig multimeter, är det MINUS-kabeln du ska lossa, inte pluskabeln. Detta eftersom det är stor risk för kortslutning annars. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kolla igen. På de flesta multimetrar jag sett skall svart kabel (common) alltid sitta kvar medan röd flyttas mellan V, mA och A (oftast 10A), detta för att man inte av misstag skall råka mäta fel. Risk för kortslutning är det bara om man inte vet hur man mäter ström, därav mina tips att rådgöra med någom som är helt säker. Använd alltid multimetrar av hög kvalitet med avsäkrade strömområden. Vanliga standard glassäkringar duger inte, vanliga i multimetrar för några futtiga hundringar tyvärr. FP |
|
|
Fick till det. Tänk att stan bästa batteriservice kontrollerade sig fram helt fel. Batteriet var helt slut och så fort man laddade den efter 2-5 timmar så var den nere på 8 volt och där stannade den. Nytt batteri blev resultatet. Tack alla för synpunkter och tips. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.